“We willen het beste en het fatsoenlijkste incassobureau van Nederland zijn” zegt Hans Moonen (49) die begin dit jaar werd aangesteld als algemeen directeur van Inkasso Unie, onderdeel van de Credit Yard Group.

Vóór die tijd was Moonen onder meer werkzaam in de ICT en als senior manager bij Cap Gemini en Logica. Acht jaar lang voerde hij een onderneming die zich richtte op organisaties in verandering.  Vooral zijn ervaring met verandermanagement maakt hem aantrekkelijk voor de Credit Yard Group.

“Inkasso Unie heeft in de afgelopen veertig jaar een fantastische naam opgebouwd met incasso in de B2C markt”, vertelt Hans Moonen. “Maar er gebeurt momenteel zoveel in dat segment dat we het noodzakelijk vonden onze positie te herijken. Binnen het MKB groeit de hoeveelheid facturen die openstaan en wordt steeds meer geld afgeschreven. Daarnaast zie je dat veel incassobedrijven en deurwaarderskantoren grote moeite hebben om de concurrentie de baas te blijven. Ook dit jaar heeft een aantal het niet overleefd. Meer dan ooit is het daarom belangrijk dat we ons onderscheiden van collega-bedrijven.”

One-stop-shop

Inkasso Unie wil zich onder meer onderscheiden door alle diensten van het creditmanagement aan te bieden. Moonen: “Vorig jaar hebben we besloten om ons te profileren als one-stop-shoporganisatie. Opdrachtgevers moeten bij ons terecht kunnen voor alle stappen binnen de keten van creditmanagement. Elke stap, van facturering tot schuldbewaking, voeren wij zelf uit. En als we niet de hoogste kwaliteit kunnen leveren, dan doen we dat met partners. We hebben zelf een groep juristen in huis en we zijn een samenwerkingsovereenkomst aangegaan met een landelijke deurwaardersketen, een advocatenkantoor en specialisten op het gebied van dataverrijking en schuldbewaking.”

Labeling

Naast de omschakeling naar een one-stop-shop-organisatie staat ook verbetering van de dienstverlening op de agenda. Dat uit zich onder meer door het invoeren van labeling. Moonen: “Sinds vorig jaar labelen we bebiteuren naar houding en gedrag. Daardoor weten we of het om debiteuren gaat die niet kunnen betalen of die niet willen betalen. Daarnaast hanteren we een financiële labeling. Door te labelen kunnen we onze incassoactiviteiten richten op personen en bedrijven waar ook echt geld te halen valt. We verspillen geen energie aan betwiste vorderingen of hopeloze zaken”

Betaalregeling

De derde innovatie is Betaalregeling.nl. “Daarmee hebben we midden in de roos geschoten”, vertelt Hans Moonen. “Wij zijn met Betaalregeling.nl op dit moment de grootste leverancier van betaalregelingen in de Nederlandse B2C-markt. We zetten dit instrument zo vroeg mogelijk in. Op het moment dat iemand verzuimt te betalen, sluiten wij op verzoek van de debiteur een betaalregeling af en nemen de vordering over. Dat is in het belang van onze opdrachtgever, want die kan een schone relatie met de debiteur behouden. En in het belang van de debiteur, want die kan in zijn eigen tempo de vordering alsnog voldoen.”

Fatsoenlijk

Een van de kernwaarden van de Credit Yard Group is respect voor de medemens. In het persbericht over de benoeming van Hans Moonen als algemeen directeur van Inkasso Unie in januari  van dit jaar stond de quote: “Wij willen het fatsoenlijkste incassobureau van Nederland zijn.”

Wat is daarvan in de praktijk merkbaar?

Hans Moonen: “Dat betekent onder meer dat we niet alle klanten accepteren. Er zijn bedrijven en organisaties die willens en wetens producten verkopen die consumenten in moeilijkheden kunnen brengen. En er zijn talloze bedrijven die via dubieuze praktijken producten verkopen, bijvoorbeeld door te suggereren dat het gratis is. Voor dat soort bedrijven werken we niet.”

Niks minder dan ‘de beste en de fatsoenlijkste’ willen zijn. Dat is de ambitie van Inkasso Unie onder leiding van Hans Moonen. Intern wordt daar voortdurend aan gewerkt, maar ook de maatschappelijke profilering wordt niet vergeten.

Credit Yard is hoofdsponsor van de 7e editie van Credit Expo op donderdag 10 november 2011 in het Nieuwegein Business Center

Bron: www.creditexpo.nl