De Credit Managers’ Index (CMI) herstelt in juni het verlies van de maand mei, de maand uitkomst is met 57,8 wederom goed en houdt de stabiele lijn vast. De sterkste stijging (25%) is het herstel van de omzet. Het aantal faillissementen is daarentegen flink toegenomen naar het hoogste punt sinds december 2015 en komt uit op 544 (bron: www.faillissementen.com). Dit is voornamelijk een gevolg van de slechte omstandigheden in de retail sector. 2016 is alweer een half jaar oud, bekijken we de CMI over de jaren heen dan volgt volgende maand een hoogtepunt en kunnen we daarna een flinke daling verwachten. Het zomerseizoen heeft voor de credit manager vaak een slechtere uitkomst als nawee. Dit staat nog los van de externe factoren zoals de Brexit en de tekorten bij Italiaanse banken, die ook een rol kunnen gaan spelen. Het aantal vorderingen waarvoor een 3e partij wordt ingeschakeld is nog steeds aan de hoge kant, daarnaast zien we dat de afgelopen maand meer kredietafwijzingen hebben plaatsgevonden. De maand juni heeft (nog) niet geleid tot een hoger vervallen saldo, sterker nog, het vervallen saldo is minder geworden en verbetert zich met 5%. Dit is voornamelijk het gevolg van de uitbetaling van het vakantiegeld waarvan in de B2C sector veelvuldig gebruik wordt gemaakt om achterstallige vorderingen alsnog te betalen. Het neveneffect in de B2B sector kan zijn dat de liquiditeitspositie is verzwakt, het effect daarvan zouden we volgende maand terug kunnen zien. Maar vooralsnog blijven de cijfers positief gestemd.

De Credit Managers’ Index (CMI), deze maand voor de 66ste keer uitgegeven in Nederland, wordt samengesteld aan de hand van tien indicatoren die door een representatieve groep credit managers maandelijks wordt ingegeven. De Credit Managers’ Index (CMI) is naast de Inkopers index (PMI) in de Verenigde Staten al sinds 2003 en in Nederland sinds januari 2011 een belangrijk indexcijfer waarmee economische trends kunnen worden waargenomen. In dit geval vanuit credit management optiek waarbij indicatoren als omzet, nieuwe klanten, verstrekte kredietlimiet, geïncasseerd bedrag, kredietafwijzingen, vorderingen naar 3e partijen, klachten, vervallen saldo, afschrijvingen en faillissementen aan de basis staan voor het bepalen van het indexcijfer. De gecombineerde uitkomst geeft aan hoe positief of negatief de Nederlandse credit manager ten aanzien van deze factoren is. Deze maand is onderzocht hoe de CMI zich sinds 2011 verhoud tot het bruto binnenlands product (BBP). De lijn van beide cijfers is op wat uitschieters na gelijk, het CBS publiceert de cijfers van het BBP één keer achteraf per kwartaal. Doordat de CMI maandelijks uitkomt kan deze zeer goed als graadmeter worden gebruikt voor de komende CBS publicatie.

De gecombineerde Nederlandse CMI voor mei 2016 komt uit op 57,8 (een uitkomst hoger dan 50 indiceert een groeiende economie, lager dan 50 indiceert een krimpende economie), deze keer een stijging met 1,0 punt ten opzichte van mei. De gunstige factoren zijn gezamenlijk gedaald van 59,4 naar 61,2. Hierin valt naast de stijging van omzet op dat de totale uitstaande kredietlimiet fors is gedaald. De ongunstige factoren zijn gezamenlijk met 0,4 punten gestegen van 55,1 naar 55,4. Deze stijging is grotendeels het gevolg van flink wat minder problematische schulden, maar daar tegenover staat weer dat het aantal faillissementen fors is toegenomen. En nog steeds neemt het aantal zaken dat naar een 3e partij is gestuurd toe, zo vlak voor de zomer worden debiteurenportefeuilles nog even schoon gemaakt om in de zomerperiode daar terughoudend mee om te gaan.

Het volledige rapport van deze CMI kunt u opvragen via: www.cm-benchmark.nl

Bron: Ultimoo.nl