Op weg naar de juiste credit management oplossing.
Het credit management proces bestaat uit een keten van deelprocessen; van acceptatie en facturatie tot en met gerechtelijke incasso. Credit management software ondersteunt soms één van die deelprocessen, soms meerdere of nagenoeg álle deelprocessen.
De relevantie van een software oplossing wordt bepaald door twee belangrijke factoren: welke rol de software speelt in de credit management keten en de automatiseringsgraad die men zoekt. Bij grote aantallen of complexe processen kan er behoefte ontstaan aan een hogere automatiseringsgraad dan bij organisaties met een lager volume en een eenvoudiger proces. Maar hoe vindt u nu de juiste credit management software voor uw organisatie, branche en behoefte?
Credit management software wordt steeds belangrijker
Er zijn verschillende organisaties die u helpen inzichtelijk te krijgen welke aanbieders de credit management software branche kent. Zo brachten GBNED en WCMConsult eerder dit jaar het rapport “Creditmanagement software 2014” uit.
Met de fysieke 2014 uitgave van de “Gids Creditmanagement software” bieden Gerard Bottemanne en Marcel Wiedenbrugge een uitgebreid overzicht van credit management-, incasso- en daaraan gerelateerde software. Daarin wordt onder andere de conclusie getrokken dat leveranciers van creditmanagement software hun functionaliteit steeds verder uitbreiden en zich ook meer richten op het totale ‘Order-to-Cash proces’. “Dat laatste is logisch, want feitelijk begint goed creditmanagement al met het beschikbaar hebben van een goed risicoprofiel bij de orderintake. Creditmanagement is daarom ook van belang voor marketing- en verkoopafdelingen.”
Ook zorgt ASP-computing in combinatie met moderne communicatietechnieken voor een steeds betere integratie in de keten. Uitwisseling van informatie met derden zoals incassokantoren, Gerechtsdeurwaarders en organisaties als SNG worden hierdoor makkelijker.
In het persbericht behorende bij de publicatie van de gids stellen Bottemanne en Wiedenbrugge “dat het belang van credit management software niet mag worden onderschat” en “dat credit management software steeds belangrijker wordt.”
“Functionaliteiten als klantsegmentatie, business rules, het vastleggen en controleren van een betalingsregeling of het bijhouden van klantendossiers blijven vooralsnog voorbehouden aan gespecialiseerde credit management software.” Verder stellen zij dat “Doordat het voor veel ondernemers moeilijk is om aan krediet via de bank te komen, het belang van gedegen credit management eerder zal toe- dan afnemen”, aldus Gerard Bottemanne van GBNED en Marcel Wiedenbrugge van WCMConsult.
Kaf en koren
U weet inmiddels welke aanbieders er zijn en wat hun Credit Management Software pakketten (globaal) kunnen bieden. Maar dan? Op de website van het VCMB – Verbond van Credit Management Bedrijven – vindt u een overzicht van een aantal kritische vragen die u zichzelf kán en zelfs moet stellen alvorens u verdere stappen zet in uw selectieproces voor de juiste credit management software aanbieder. Vragen over het nut en voordeel van speciale credit management software en zelfs vragen gerelateerd aan dataveiligheid van software oplossingen worden beantwoord op de website van het VCMB.
Ook de leden van het VCMB zijn van mening dat het bedrijfsleven het belang van goed credit management onderschat. Hierdoor wordt onnodig risico gelopen op debiteuren en worden kansen tot verbetering van de cash flow te weinig benut.
Bron: EuroSystems.nl