De Noord-Nederlandse provincies zijn een witte vlek op de kaart voor credit management dienstverleners op gebied van human services.

De Noord-Nederlandse provincies zijn een witte vlek op de kaart voor credit management dienstverleners op gebied van human services. Hun gebrekkige aanwezigheid in Groningen, Friesland, Overijssel en Drenthe valt op. Nochtans is een lokale benadering van de bedrijven de sleutel tot succes. De provincies hebben elk hun eigen karakter en cultuur. Credit management opdrachten moeten bij voorkeur ingevuld worden met lokale mensen. Concredis, de grootste onafhankelijke credit management specialist van Nederland, vulde deze behoefte voor een lokale aanpak concreet in. Het stelde Roland ten Pas aan als Directeur Noord-Nederland, met kantoor in Drenthe.

Uiteenlopend betalingsgedrag

De analyse van de statistieken leert dat het betalingsgedrag in Noord-Nederland een uiteenlopend beeld vertoont. “De Friezen zitten bij de snelste betalers, maar de overige noordelijke provincies zitten in de staart van het peloton,” stelt Roland ten Pas vast. “Dit geldt niet alleen voor bedrijven maar ook voor particulieren. Een proactief credit management in die regio is dus geen luxe.” Met 30 jaar ervaring in credit management en debiteurenbeheer weet Roland waarover hij praat. “Ik heb het geluk gehad dat ik tijdens die 30 jaar in de gehele keten van kredietacceptatie tot en met de executiefase bij deurwaarderskantoren ervaring heb mogen opdoen. Dat heeft me veel inzichten verschaft, ook in cultuurverschillen. Goed betalingsgedrag of niet, het is altijd van cruciaal belang om een volledige grip op de credit management processen te houden. Zeker bij de huidige conjunctuur, waarbij klanten bij voorkeur later betalen en leveranciers krediet nog bewuster moeten gebruiken om hun omzet op peil te houden. We zullen op de Credit Expo met een paar effectieve en innovatieve diensten komen om de markt nog beter van dienst te zijn.”

Lokale marktkennis en verbondenheid

Roland ten Pas : “Noord-Nederlanders zijn nuchtere mensen. Ze verwachten dat je doet wat je belooft. De typisch randstedelijke ‘sales’ aanpak lukt hier niet. Het heeft de voorkeur om mensen hier te detacheren die de cultuur kennen en dat kunnen uitdragen. Klanten verwachten dat immers ook. Lokale marktkennis en lokale verbondenheid zijn dus ook belangrijk voor Concredis. Daarom heeft Concredis gekozen voor het opzetten van een decentrale structuur.”

Partners in credit management

Peter Kramer en Edwin Krol hebben in 2003 Concredis opgericht. Voorheen waren zij werkzaam als senior consultants bij D&B en Intrum Justitia. Met deze achtergrond ontwikkelde Concredis een product- en dienstenaanbod voor ondernemingen die credit management goed willen opstarten of aanzienlijk willen verbeteren. Concredis is organisaties van dienst met het aanbieden van advies en tijdelijke ondersteuning (consultancy & detachering), het vinden van geschikt vast personeel (werving & selectie) en het geven van trainingen & opleidingen.

Bron: www.creditexpo.nl