In organisaties draait het voortdurend om optimaliseren, kosten verlagen en meer rendement en resultaat binnen dezelfde omzet. Het liefst zien we jaarlijkse stijgingen van de omzet en die gang is, na jaren van crisis, gelukkig weer ingezet. Diverse organisaties hebben de zware crisis, die we achter de rug hebben, helaas niet overleeft. De organisaties die het wel gered hebben, komen vaak tot de constatering dat ze de organisatie hebben uitgehold. Trainingsbudgetten zijn de laatste jaren geschrapt en benodigde investeringen keer op keer uitgesteld. Kortom er is werk aan de winkel. En dat geldt zowel voor de medewerkers als directie en management.
Want ineens trekt de vraag aan, is er weer behoefte aan goed gekwalificeerd en opgeleid personeel en zijn we naarstig op zoek naar nieuwe producten, ontwikkelingen en innovaties. Maar om daar gevolg aan te geven zul je wel door een vernieuwende andere “mentale bril” moeten kijken, immers als je hetzelfde blijft doen, zul je ook hetzelfde krijgen. Voor verandering is, zo blijft al een eeuwigheid, meer nodig.
Veel managers verwachten dat wanneer je van een ander softwaresysteem gebruik gaat maken of de bestaande processen (iets) aanpast, de operationele werkvloer wel mee verandert. Was het maar zo makkelijk, dan zaten consultants, coaches, organisatieadviseurs en trainers al jaren zonder werk. De menselijke factor blijkt keer op keer de belangrijkste factor om aan (echte) verandering de juiste invulling te geven.
De laatste vijftig jaar zijn er ontzettend veel theorieën bedacht, modellen ontwikkeld en boeken geschreven over management. Het vakgebied van Credit Management daarentegen zit nog duidelijk in de fase dergelijke theorieën te leren toepassen en invoeren. Wat kunnen wij allemaal leren van deze reeds ontwikkelde kennis? Helaas wordt slechts een beperkt deel van de kennis waarvoor zij geschreven is aangewend. Het is daarom een welkome aanvulling het credit management vakgebied te verrijken met relevante en praktisch toepasbare management theorieën.
In Credit Manager in één week gaan we in een rap tempo door veel van deze bruikbare management theorieën, toegespitst op het vak van Credit Management heen. U krijgt dus per lesdag meerdere kant en klare, uitgedachte en reeds bewezen management theorieën en modellen tot uw beschikking. Hieronder een aantal theorieën kort toegelicht.
Lesdag 1: Credit Management Strategisch en Holistisch bekeken
Volgens Alexander Osterwalder red je het niet alleen met nieuwe producten of efficiëntere processen. Als je als organisatie verder wilt groeien, moet je het hele businessmodel tegen het licht houden. Een businessmodel beschrijft hoe een organisatie waarde creëert en inkomsten genereert. Alexander Osterwalder promoveerde in 2004 op het gebied van businessmodellen en in 2010 verscheen zijn bestseller “Business model generation”. Hoewel een businessmodel niet direct van toepassing lijkt op credit management, zijn er zeker elementen uit het business canvas model, dat uit negen bouwstenen bestaat, dat ervoor zorgt dat er op een andere manier gekeken kan worden naar de wijze waarop je als bedrijf waarde kan toevoegen, (extra) inkomsten kan generen.
Lesdag 2: Credit Management en organisatie vanuit een LEAN gedachte bekeken
Michael Hammer beschrijft in zijn “Re-engineering Handboek”, dat begin jaren 90 uitkwam, het concept Re-engineering. Het draait om de vraag: “Stel dat je met al kennis en ervaring vandaag opnieuw zou beginnen met je bedrijf of afdeling, zou je het dan precies zo weer inrichten?” Deze vraag kun je ook stellen bij het inrichten van je credit management proces. Heeft het zin debiteuren nog een derde brief te sturen als ze op de eerste twee niet eens gereageerd hebben? Daarnaast pleit Hammer voor variabiliteitsreductie, met andere woorden, wat is de waarde van de klant om te wachten op onnodige interne processen? Als je bijvoorbeeld kijkt hoe lang het binnen sommige organisaties duurt om een credit nota gefabriceerd te krijgen, terwijl de effectieve uitvoering van deze taak nog geen vijf minuten is doorgaans. Volgens Hammer horen bedrijven georganiseerd te zijn rond klantgerichte processen en niet rond functionele afdelingen. Opnieuw je bedrijfsprocessen bedenken en verbeteringen realiseren op de belangrijkste prestatie-indicatoren als (krediet)kosten, kwaliteit, snelheid en service dat versterkt uiteindelijk ook de relatie met de klant.
Lesdag 3: Credit Management verbinden met de organisatie
Er zijn talloze visies op het onderwerp Leiderschap. Bernard Bass bestudeerde er honderden voor zijn enorme pil “The Bass handbook of leadership”. Zelf zegt hij: “Leiderschap is het vermogen om anderen te beïnvloeden, te motiveren en in staat te stellen om bij te dragen aan de effectiviteit en het succes van de organisatie van welke ze deel uitmaken.” Stephen Covey daarentegen besteedt vooral aandacht aan persoonlijk leiderschap en de aandacht om effectief te leven en vooral ook anderen te helpen. Peter Drucker is een aanhanger van de Human Relations-stroming, deze stroming legt de nadruk op het feit dat mensen recht hebben op zinvol werk en ook beter presteren als zij een bevredigende taak hebben en eigen verantwoordelijkheid. Drucker schrijft in 1966 het tijdloze managementboek De effectieve manager. Hij beschrijft daarin vijf gewoontes die iedere manager zou moeten ontwikkelen. Managementdenker Ken Blanchard is vooral in staat om complexe zaken heel eenvoudig uit te leggen. Hij ontwikkelde onder meer Situationeel Leiderschap en de one minute manager en Gung-ho, concepten die tijdloos zijn en heden ten dage nog steeds een verrijking kunnen zijn voor verbinding binnen organisaties.
Lesdag 4: Credit Management als opbrengst in plaats van kostenpost
Robert Kaplan en David Norton zijn de grondleggers van de balanced scorecard. In ruim 40% van de grote ondernemingen in de wereld wordt dit managementinstrument toegepast. Volgens de Harvard Business Review is de Balanced Scorecard het meest invloedrijke management idee van de afgelopen eeuw! Robert Kaplan heeft echter eerst bekendheid verworven binnen de accountancywereld met zijn publicaties over Activity Bases Costing. Activity Based Costing is een model voor kostprijsbepaling en -administratie. Het wordt gebruikt om alle kosten toe te wijzen, op basis van de tijd die is besteed aan activiteiten ten behoeve van goederen en diensten die zijn geleverd aan klanten. Het berekent de ‘werkelijke’ kosten van producten, klanten of diensten door indirecte kosten niet op basis van volume, maar op grond van vereiste of verrichte activiteiten toe te wijzen. Men gebruikt geen brede willekeurige percentages om kosten toe te wijzen, maar zoekt naar oorzaak – gevolgrelaties om kosten objectief toe te wijzen.
ABC veronderstelt dat kosten niet gegenereerd worden door de producten of klanten zelf, maar door de activiteiten die nodig zijn om die te maken respectievelijk te bedienen. En dat geeft een daadwerkelijk inzicht in wat debiteuren precies kosten en daarmee dus een mooi instrument om de kredietkosten zorgvuldig te managen. Nog maar weinig organisaties hebben hun kredietkosten overzichtelijk in kaart. Activity based costing is daarvoor een mooi instrument.
Lesdag 5: Credit Management als verlengstuk van je organisatie
Volgens John Kotter draait het echte probleem nooit om strategie, structuur, cultuur of systemen, maar gaat het bij de kern van de zaak altijd om het veranderen van het gedrag van mensen. Zijn eerste populaire boek dat in 1996 verscheen, “Leading Change” staat vooral in het teken van zijn achtstappen-veranderaanpak. Tegenwoordig is Kotter geen voorstander meer van een top-down gestuurde geplande verandering , een hiërarchische veranderaanpak in acht lossen stappen, maar ziet hij het als een continu proces waarin de acht stappen getransformeerd zijn tot acht ‘versnellers’ van veranderingen. Het gaat volgens Kotter in deze eeuw vooral om continu zoeken, doen, leren en aanpassen. Belangrijk is om de hiërarchie buiten de deur te houden. Binnen credit management merken we dat we vooral terrein winnen als binnen organisaties het “urgentiegevoel” zichtbaar kunnen maken. Wanneer marges staan onder druk staan is Cash King, want zonder werkkapitaal geen continuïteit, maar ook in hoog conjunctuur is blijft Cash King!
Voor wie?
Deze opleiding is bedoeld voor iedereen die werkzaam is binnen het Credit Management vakgebied en die zich graag laat inspireren en informeren over hoe managementdenkers een belangrijke bijdrage kunnen leveren aan het volwassen worden van het vakgebied.
Credit Manager in één week is een – absoluut unieke – opleiding en een leerervaring om nooit te vergeten. U ontdekt tijdens deze opleiding hoe u als Credit Manager u uw organisatie nog beter van dienst kunt zijn.
Na het afronden van deze opleiding bent u voorzien van een andere mentale bril waardoor u een andere kijk op uw vak zult hebben, hierdoor kunt u beter, sneller en effectiever in staat zult zijn te anticiperen op de uitdagingen waar uw organisatie voor staat.
Auteur en kerndocent:
Raimond Honig is managing partner bij het Credit Management Instituut, een trainings- en opleidingsinstituut op het gebied van Credit Management, Incasso, Communicatie en Gedragsverandering. Daarnaast is hij auteur van diverse Credit Management boeken en bedenker van de opleiding “Credit Manager in één week!
Bron: Creditexpo.nl