Credit Management wordt helaas in de meeste organisaties nog steeds gezien als kostenpost en daarmee verdwijnt het meestal snel van de agenda. De oplossing ligt binnen veel organisaties vaak in het verlagen van het aantal fte’s, maar is dat wel de juiste oplossing?
Hoe komt het dat CFO’s, Finance managers, Controllers en andere financiële professionals dit uiterst belangrijke onderwerp niet hoog op de agenda hebben staan? Mijn ervaring zegt dat de meeste organisaties onvoldoende “Cash” gedreven zijn en dat de financiële functie nog steeds “traditioneel” wordt ingevuld, namelijk het registreren van gebeurtenissen in organisaties en de financiële weerslag daarvan. Wanneer CFO’s meer als strategische partner worden gezien en acteren als onderdeel van strategiebepaling een kritische rol hebben bij het financiëren van de gestelde doelstellingen, dan kan werkkapitaaloptimalisatie een enorme bijdrage leveren aan het financiële resultaat van een onderneming.
Naast een actieve rol in het beheer van werkkapitaal, waarbij we een optimalisatieslag maken binnen onze voorraden, de termijn oprekken bij onze crediteuren en onze debiteuren steviger achter de broek aan zitten, kan juist ook aan de kostenkant een enorme besparing worden gerealiseerd. Jammer genoeg hebben de meeste organisaties in Nederland, meer zeker ook daarbuiten, niet of nauwelijks inzicht in hun kredietkosten, want die zijn ‘gewoon’ opgenomen onder algemene kosten. Met andere woorden, welke kosten maakt onze organisatie om het geld waar we recht op hebben ook daadwerkelijk binnen te krijgen? U moet hierbij denken aan de personeelskosten, overheadkosten, aanmaningskosten, rentekosten, afschrijvingen, etc..
Jaarlijks belopen kredietkosten al gauw zo’n vijf tot negen procent van de jaaromzet van een onderneming, kortom ook hier zijn grote besparingen te behalen, waardoor het financiële resultaat van de onderneming alleen maar beter kan worden. Het is niet noodzakelijk om voor deze besparing de boer op te gaan, nieuwe markten aan te boren of ons op onontgonnen terrein te begeven. De mogelijkheden zijn direct aanwezig, maar daarvoor moeten we wel wakker blijven.
Om werkkapitaal hoog op de agenda te krijgen is “accountability” bij de CFO’s, bij de finance managers, bij controllers, bij Credit Managers, bij Sales, kortom bij iedereen in de organisatie noodzakelijk! Met andere woorden verantwoordelijkheid, maar ook bewustzijn. Bewustzijn dat omzet alleen waarde toevoegt aan een organisatie als deze ook daadwerkelijk “op tijd” wordt betaald. Het moet voor alle partijen een van de belangrijkste speerpunten zijn, immers is het de levensader van de organisatie.
Maar de belangrijkste vraag voor u als Credit Manager blijft: Wat gaat u, naast wakker blijven, eraan doen om komende periode uw resultaat te verbeteren?
Vragen waar wij in de masterclassreeks Strategisch Credit Managenent antwoorden op zoeken die bij u en uw organisatie passen. We kijken op welke manier u bewust bent van de kosten, welke verbeteringen te behalen zijn en wat u exact kunt besparen op de huidige kredietkosten. Na deze masterclass kijkt u door een andere mentale (kosten)bril naar uw activiteiten als Credit Manager.
De masterclass Credit Management en de kostenefficiency versus kosteneffectiviteit op dinsdag 22 november 2016 in Utrecht maakt deel uit van de Masterclassreeks Strategisch Credit Management. Verzeker u van een plek en meldt u hier aan
Bron: www.creditexpo.nl