Meer keuzevrijheid voor burgers en bedrijven over het gebruik van persoonsgegevens stimuleert innovatief gebruik van persoonsgegevens en het geeft mensen meer ruimte om zelf kunnen bepalen hoeveel privacy zij willen behouden.
Dat schrijven CPB-onderzoekers Michiel Bijlsma, Bas Straathof en Gijsbert Zwart in de vandaag verschenen CPB Policy Brief ‘Kiezen voor Privacy: Hoe de markt voor persoonsgegevens beter kan’.
Persoonsgegevens worden steeds meer voor economische doeleinden gebruikt. Hieraan zijn voor- en nadelen verbonden. De auteurs betogen dat de weging van deze voor- en nadelen het beste door de betrokken partijen zelf gemaakt kan worden. Een markt voor gebruiksrechten van persoonsgegevens is hierbij nodig om burgers en bedrijven dichter bij elkaar te brengen. Maar een dergelijke markt kan in de praktijk niet goed functioneren zonder overheidsbeleid. Bijvoorbeeld omdat het voor individuen moeilijk is om te controleren wat bedrijven met data doen, of omdat het voor bedrijven en klanten kostbaar is om unieke privacyovereenkomsten af te sluiten.
De onderzoekers bespreken daarom een aantal beleidsopties om de (Europese) markt voor gebruiksrechten op persoonsgegevens beter te laten werken. Het gaat dan onder andere om randvoorwaarden aan het recht om te persoonsgegevens te wissen, duidelijkheid over mogelijkheden voor het gebruik van persoonsgegevens zonder voorafgaande toestemming, Europees toezicht, keurmerken en technologie die burgers meer controle geeft over hun persoonlijke gegevens.
Bron: CPB