In 2016 werd voor 3,3 miljard euro aan cosmetica en parfums verkocht aan consumenten. In 2012 was dit nog 2,9 miljard euro. In de periode 2014-2016 groeide de omzet gemiddeld met bijna 4 procent per jaar. Het grootste deel van de groei kwam van webwinkels. Dit blijkt uit een vandaag verschenen rapport van het CBS.
Webwinkels, alle bedrijven waar het merendeel van de omzet wordt behaald door verkoop aan consumenten via internet, verkochten in 2016 voor 268 miljoen euro aan cosmetica en parfums. Daarmee werd 8 procent van deze producten in webwinkels verkocht, waar dat nog 2 procent was in 2012. Drogisterijen verkochten in 2016 voor 1,3 miljard euro aan cosmetica en parfums. Dat is het meest van alle branches, al is het marktaandeel tussen 2012 en 2016 gedaald van 45 naar 40 procent. Ook supermarkten verloren marktaandeel. Bij parfum- en cosmeticawinkels groeide dit juist van 20 naar 21 procent.
Een kwart koopt online levensmiddelen, cosmetica- of schoonmaakproducten
De relatief sterke stijging van cosmeticaverkopen door webwinkels past in de trend van het groeiende aantal mensen dat online winkelt. In 2017 kocht 76 procent van alle personen vanaf twaalf jaar iets online, waar 64 procent dit deed in 2012. De groep die online levensmiddelen, cosmetica- en schoonmaakproducten kocht, groeide van 7 naar 26 procent. De toename was het grootst bij personen 25 tot 45 jaar.
Bron: CBS