Consumenten hebben in december 2,9 procent meer besteed dan in december 2018, meldt het CBS. Dat is de grootste groei in 2019. Consumenten gaven vooral meer uit aan personenauto’s.
Volgens de CBS Consumptieradar zijn de omstandigheden voor de consumptie in februari gunstiger dan in december.
De consumptiecijfers zijn gecorrigeerd voor prijsveranderingen en veranderingen in de samenstelling van de koopdagen.
Consument besteedt vooral meer aan auto’s, apparaten en woninginrichting
Consumenten hebben in december 8,8 procent meer besteed aan duurzame goederen. Ze gaven vooral meer uit aan auto’s, elektrische apparaten en woninginrichting. Consumenten hebben verder 1,5 procent meer uitgegeven aan voedings- en genotmiddelen. Aan overige goederen, zoals gas en motorbrandstoffen, gaven ze 0,7 procent meer uit dan in december 2018.
Vorige week meldde het CBS dat de detailhandel in december 5,1 procent meer heeft omgezet dan in december 2018. Het verkoopvolume was 4,2 procent hoger. Ook deze cijfers zijn gecorrigeerd voor de samenstelling van koopdagen.
De uitgaven aan diensten, zoals verzekeringen, woninghuur, openbaar vervoer en een bezoek aan restaurant of kapper, lagen in december 1,9 procent hoger dan een jaar eerder. Uitgaven aan diensten maken ruim de helft van de totale binnenlandse consumptieve bestedingen uit.
Omstandigheden voor consumptie in februari gunstiger dan in december
Het CBS publiceert elke maand ook over de omstandigheden voor de consumptie in de consumptieradar. De consumptie door huishoudens hangt onder meer samen met de verwachtingen van consumenten, de situatie op de arbeidsmarkt en de ontwikkeling van hun vermogen. De indicatoren in de radar hangen goed samen met de consumptie door huishoudens, maar een verbetering van de omstandigheden betekent niet per se een hogere groei van de consumptie.
Volgens de CBS Consumptieradar zijn de omstandigheden voor de consumptie door Nederlandse huishoudens in februari gunstiger dan in december. Dat komt vooral doordat de ondernemers in de industrie positiever waren over de toekomstige ontwikkeling van de werkgelegenheid in hun bedrijf en de groei van de werkzame bevolking op jaarbasis groter was. Ook de verwachting van consumenten over de toekomstige ontwikkeling van de werkloosheid was positiever.
De cijfers in dit bericht zijn voorlopig en kunnen worden bijgesteld.
Bron: CBS