Consumenten hebben in januari 2,7 procent meer besteed dan in januari 2016, meldt het CBS. De groei is van dezelfde orde als in de drie voorgaande maanden. Consumenten gaven vooral meer uit aan artikelen voor woninginrichting. Ook werd er, net als in december, aanzienlijk meer gas verbruikt, wat vooral samenhing met het relatief koude weer. Het CBS publiceert elke maand rond de 15e werkdag over de consumptie.
Volgens de CBS Consumptieradar zijn de omstandigheden voor de consumptie in maart gunstiger dan in januari.
De consumptiecijfers zijn gecorrigeerd voor prijsveranderingen en veranderingen in de samenstelling van de koopdagen.
Consument geeft vooral meer uit aan woninginrichting en gas
Consumenten hebben in januari aan overige goederen, voornamelijk gas, 6,7 procent meer uitgegeven dan een jaar eerder. Dit hing vooral samen met het relatief koude weer in januari.
Verder gaven consumenten 5 procent meer uit aan duurzame goederen, zoals artikelen voor woninginrichting en voertuigen. Aan voedings- en genotmiddelen gaven consumenten 2,1 procent meer uit dan een jaar eerder.
Vorige week meldde CBS dat de detailhandel in januari 5 procent meer heeft omgezet dan een jaar eerder. Ook dit cijfer is gecorrigeerd voor de samenstelling van koopdagen.
Ten slotte gaven consumenten aan diensten, zoals woninghuur, reizen met bus of trein, bezoek aan restaurant of kapper, en verzekeringen 1,2 procent meer uit dan in januari 2016. Uitgaven aan diensten maken ruim de helft van de totale binnenlandse consumptieve bestedingen uit.
Omstandigheden voor consumptie gunstiger in maart dan in januari
CBS publiceert elke maand ook over de omstandigheden voor de consumptie. Consumptie door huishoudens hangt onder meer samen met de verwachtingen van consumenten, de situatie op de arbeidsmarkt en de ontwikkeling van hun vermogen.
Volgens de CBS Consumptieradar zijn de omstandigheden voor de consumptie door Nederlandse huishoudens in maart gunstiger dan in januari. Dat komt vooral doordat de het oordeel van ondernemers in de industrie over de toekomstige werkgelegenheid een stuk positiever was. Ook de stijging van de aandelenkoersen ten opzichte van een jaar eerder was groter en waren consumenten positiever over de toekomstige ontwikkeling van de werkloosheid.
De cijfers in dit bericht zijn voorlopig en kunnen worden bijgesteld.
Bron: CBS