Als de consument zelf mag kiezen, verkiest de meerderheid van de mensen de papieren variant boven een digitale factuur.
Het geeft hen meer overzicht in hun uitgaven en het risico dat de factuur onbetaald blijft is kleiner. Bij een derde verdwijnen digitale facturen regelmatig tussen andere e-mails. Het digitale informatietijdperk biedt veel voordelen, maar leidt ook makkelijk tot verlies van overzicht. Dit blijkt uit onderzoek van Platform Wijzer in geldzaken onder ruim 500 Nederlanders tussen de 18 en 80 jaar.
‘Telecombedrijven en energieleveranciers sturen te veel informatie’
In hoeverre toegezonden informatie wordt gewaardeerd door consumenten, hangt sterk af van het type organisatie. Telecombedrijven en energieleveranciers sturen volgens de ondervraagden bijvoorbeeld teveel informatie. Consumenten gooien deze informatie dan ook regelmatig ongezien weg. Informatie over pensioenen en verzekeringen wordt relatief vaak als onduidelijk ervaren (32%). Consumenten vinden de informatie van deze organisaties wel belangrijk, maar zien vaak geen noodzaak om de post direct te bekijken. Dat is anders bij informatie van de Belastingdienst, die opent men vaak direct.
Vrouwen gaan punctueler om met hun financiële zaken
Vrouwen gaan nauwkeuriger om met de post die zij ontvangen. Dat geldt voor post in het algemeen, maar ook met betrekking tot financiële zaken. Zij zijn punctueler in administreren en betalen van facturen. Het regelen van financiële zaken leidt bij vrouwen vaker tot gevoelens van stress en onrust. Een derde van hen meent dat financiële zaken zo ingewikkeld zijn dat je er bijna voor gestudeerd moet hebben. Doordat veel financiële informatie tegenwoordig online verstrekt wordt, verliezen zij het overzicht, vaker dan bij mannen het geval is.
Consumenten hebben hun financiële zaken ‘naar eigen zeggen’ redelijk op orde
De meesten consumenten hebben een redelijk tot goed beeld van hun eigen financiële situatie. Een grote meerderheid (82%) controleert de facturen altijd goed en bergt de papieren doorgaans geordend op. Alleen mensen die het regelen van de financiële zaken in hun huishouden aan een ander overlaten, weten vaak niet goed hoe ze ervoor staan. 21% van deze groep mensen geeft aan geen goed beeld te hebben van de gezinsuitgaven.
Bron: Wijzer in Geldzaken