In 2020 switcht de Nederlandse consument moeiteloos tussen online en fysiek winkelen.
De oriëntatie en aankoop van goederen en diensten wordt een crossmediale beleving. Zo’n 80% tot 90% van de consumenten komt over acht jaar nog steeds in winkels voor het passen en kopen van fashion en personal lifestyle producten. Tegelijkertijd zal 52% van de aankopen in 2020 via een online kanaal gedaan worden. Het gaat daarbij om alle online aankopen die zowel thuis, op het werk of in de winkel (online instore) worden gedaan. Dat is een stijging van 35% ten opzichte van het aantal online aankopen van producten en diensten in 2013. Dit moeiteloos schakelen tussen on- en offline winkelen, kenmerkt het shopgedrag van de toekomst. Nu wordt 17% van alle aankopen online gedaan. Slechts 8% van de consumenten geeft aan in 2020 nauwelijks producten of diensten online te zullen aanschaffen. Consumenten staan open voor nieuwe initiatieven en zien een blijvende toegevoegde waarde van zowel het fysieke als het online kanaal. Dat blijkt uit nieuw onderzoek uitgevoerd onder bijna 12.000 consumenten door GfK en Shopping2020.
Fysieke winkelbeleving blijft populair, maar online is praktisch
Het overgrote merendeel van de consumenten spreekt de verwachting uit in 2020 nog altijd naar de winkel te gaan voor het passen en kopen van Kleding (88%), Sportartikelen (86%), Schoenen & Personal Lifestyle (83%). Ook voor de dagelijkse boodschappen (83%) blijft de verswinkel of supermarkt in 2020 een grote rol spelen, verwacht de consument. De consument verwacht voor sommige categorieën zoals Vliegtickets (41%), Evenementtickets (40%) en Verzekeringen (37%) in de toekomst helemaal niet meer naar een fysieke locatie te zullen gaan. Ook Pakketreizen (36%) en Telecom (31%) zullen door sommige consumenten niet meer gekocht worden op een fysieke locatie.
Consument wil wel persoonlijke informatie delen, maar is terughoudend voor persoonlijke (web)winkelervaring
73% Van de consumenten in 2013 is bereid online persoonlijke informatie te delen met de (web)winkel. Tegelijkertijd wil slechts 13% van de online kopers dat een webwinkel wordt aangepast aan zijn of haar persoonlijke voorkeuren. Jorij Abraham, Program Manager Shopping2020, licht toe: “De consument is dus enigszins tegenstrijdig: hij is wel bereid gegevens te delen, maar is nog niet klaar voor een persoonlijk online gedreven (instore) winkelbezoek.” Door het delen van gegevens kunnen consumenten in de toekomst in een fysieke winkel worden herkend, bijvoorbeeld door de mobile devices en wearables die zij bij zich dragen. Van de deelnemers geeft 16% nu al aan bij binnenkomst in een winkel graag herkend te willen worden en behoefte heeft aan een persoonlijke winkelervaring met een medewerker. Verder geeft 7% aan wel een persoonlijke winkelervaring te willen hebben, maar liever via zijn mobile device.
Concurrentiespeelveld wordt groter door buitenlandse webwinkels
Uit het onderzoek blijkt dat het concurrentiespeelveld voor webwinkels groter wordt. De consument gebruikte bijvoorbeeld voor zijn laatste aankoop in grote mate ook buitenlandse webwinkels voor het aanschaffen van producten en diensten. Met name in de categorieën Media & Entertainment (18%), Vliegtickets & Accommodaties (16%), Kleding (15%) en Schoenen & Accessoires (9%). Opvallend is dat Verzekeringen (0%), Speelgoed (1%), Telecom-producten (3%) en Tickets (3%) bijna niet over de grens worden gekocht. Uit eerder onderzoek in de Thuiswinkel Markt Monitor 2013-1 van Thuiswinkel.org en Blauw Research blijkt dat 23% van de Nederlanders wel eens een online aankoop over de grens doet. In 2012-1 was dat nog 21%. “We zien een licht stijgende lijn in het aantal online aankopen over de grens. De verwachting is dat deze stijgende lijn door zal zetten in de toekomst. Dat komt met name doordat grote buitenlandse spelers zich nu ook op de Nederlandse markt richten,” aldus Stefan Peters, Research Director GfK. De belangrijkste redenen hiervoor zijn dat een product niet via een Nederlandse webshop te krijgen is (50%) en dat het goedkoper is om in het buitenland producten te kopen (41%).
Een light version van het rapport is te downloaden via shopping2020.nl
Bron: AllePersberichten.nl