Voor dit jaar verwacht ING Research voor de detailhandel een omzetgroei van 3,5%. Door een verbeterde koopkracht en ‘gewenning’ aan de hogere prijzen geven consumenten dit jaar meer uit in de winkelstraat dan vorig jaar. Supermarkten realiseren dit jaar weer omzetgroei nadat deze vorig jaar voor het eerst in twintig jaar kromp door het tabaksverbod dat werd ingevoerd. Desondanks blijven het uitdagende tijden voor retailers. Enerzijds moet worden geïnvesteerd in duurzaamheid en technologie, anderzijds staan winstmarges onder druk door oplopende kosten. Ook is er in het non-food segment forse concurrentie van lage prijsaanbieders en goedkope buitenlandse online retailers. De levensvatbaarheid van een aantal winkels komt door al deze ontwikkelingen verder onder druk te staan. Dit staat in het nieuwe vooruitzicht retail van ING Research.

Omzet in foodretail groeit licht in 2025

Komend van een kleine omzetdip in het foodsegment vorig jaar door het tabaksverbod, groeit dit jaar de omzet bij supermarkten en speciaalzaken naar verwachting met 1,5%. “Ook in de eerste helft van dit jaar is de omzetontwikkeling van supermarkten nog negatief door het tabaksverbod”, stelt Thijs Geijer, sectoreconoom Food bij ING Research. “Omdat consumenten naar verwachting meer producten kopen in de supermarkt tegen hogere prijzen en bovendien het tabakseffect in de tweede helft van het jaar uit de cijfers loopt, zal de omzetgroei in 2025 weer positief worden.

4% omzetgroei voor retail non-food

Voor de detailhandel non-food verwachten we in 2025 een omzetgroei van 4%. Net als vorig jaar geven consumenten vooral meer geld uit aan persoonlijke verzorgingsproducten. Door de aantrekkende woningmarkt slaat de omzetkrimp bij woonwinkels om in een lichte groei dit jaar. Ook het doe-het-zelfsegment profiteert hiervan.

Hogere omzetgroei voor pure online spelers dan het multichannel kanaal

De omzet in e-commerce groeit dit jaar naar verwachting opnieuw met 8%. Daarbij blijven pure online spelers het beter doen dan multichannel retailers, die naast een fysieke winkel ook online verkopen. Vorig jaar realiseerden pure online spelers gemiddeld 8% meer omzet, terwijl de omzet bij multichannel slechts met 1% groeide. Dit komt met name doordat consumenten toch relatief vaker in de fysieke winkel kopen dan via het online verkoopkanaal van de betreffende retailer. Dit geldt vooral voor kledingzaken die zowel fysiek als via het onlinekanaal verkopen.

Grootste prijsstijgingen zijn achter de rug

De grootste prijsstijgingen in de detailhandel zijn inmiddels achter de rug, al betekent dat niet dat alle prijsstijgingen voorbij zijn. Vorig jaar werden goederen gemiddeld 1,5% duurder, en dan vooral persoonlijke verzorgingsproducten, zoals shampoo en parfum (+3,6%) en schoenen (+2,6%). Voedingsmiddelen en alcoholvrije dranken stegen gemiddeld 1,7% in prijs, terwijl kleding (-0,5%) en elektronica (-0,5%) juist een fractie goedkoper werden dan een jaar eerder. Naar verwachting stijgen de prijzen dit jaar op een vergelijkbaar niveau als vorig jaar.

Vooral veel faillissementen in de non-food

In 2024 gingen er 364 retailers failliet, 8% meer dan in 2023. Een meerderheid van de faillissementen betrof fysieke winkels in de non-food. Zo gingen vorig jaar onder meer Blokker, Bristol, The Body Shop, Adam Brandstore en Game Mania failliet. Ook waren er vorig jaar fors meer bedrijfsbeëindigingen. Driekwart van de bedrijfssluitingen betrof een webwinkel. Het aantal webwinkels is in vijf jaar tijd verdubbeld van circa 53.000 in 2019 naar ruim 106.000 in 2024. Een deel hiervan realiseert een minimale omzet en wordt daarom vrijwillig gestaakt.

Investeren in vernieuwing noodzakelijk, maar niet altijd haalbaar

“Veel faillissementen in de retail zijn nog altijd een gevolg van de beperkingen tijdens de coronapandemie”, stelt Katinka Jongkind, sectoreconoom Retail bij ING Research. “Dankzij overheidssteun werden ook ketens die voor de pandemie al in zwaar weer zaten in leven gehouden. Nu de overheidssteun is gestopt en de coronaschuld moet worden terugbetaald redden deze bedrijven het alsnog niet. Voor dit jaar is de verwachting dat het aantal bedrijfsbeëindigingen en faillissementen in de detailhandel non-food verder toeneemt. Door sterke kostenstijgingen staan bij veel retailers de winstmarges onder druk. Retailers met een verouderd verdienmodel kunnen vanwege hun slechte financiële positie niet investeren in personeel, duurzaamheid en winkelvernieuwing. Hierdoor komen ze op achterstand ten opzichte van retailers die wel investeren en dreigen deze bedrijven uit de winkelstraat te verdwijnen.”

Bron: ING