Met de grootste populatie in de wereld lijkt China de ideale markt om in te investeren. Om gericht op deze markt te kunnen inspelen, doet Roland Berger Strategy Consultants jaarlijks onderzoek naar de Chinese consument. Naast toegenomen merkbewustzijn, heeft de Chinees online shoppen volledig ontdekt. Daarnaast wordt het internet steeds intensiever gebruikt om producten te bekijken en beoordelen. Bedrijven moeten juist op deze trend inspelen, aldus het strategisch adviesbureau.
"De Chinese markt benaderen als een homogene massamarkt is verleden tijd," zegt Alexander Belderok, partner bij Roland Berger Nederland. Vorig jaar bleek al dat de Chinese consument steeds meer om een individuele benadering vroeg. Deze trend lijkt zich voort te zetten. Consumenten worden steeds diverser door hun verschillen in waarden. De jongere generatie en de mensen in de middenklasse zijn vaak op zoek naar merken die geassocieerd worden met plezier en spanning als ze op zoek zijn naar bepaalde consumptiegoederen. Prijs was ooit een bepalende factor om iets al dan niet te kopen. Nu is dit slechts één van factoren naast merknaam, kwaliteit en persoonlijke stijl.
100% per jaar
Het aantal internetgebruikers in China heeft een explosieve groei doorgemaakt in het afgelopen decennium. In 2009 telde het land 384 miljoen gebruikers, terwijl dat in 2000 nog maar 23 miljoen waren. Chinese consumenten gebruiken steeds vaker online kanalen om producten te kopen. Het aantal online winkeltransacties is gegroeid met een gemiddeld jaarlijks percentage van over de 100 procent in de afgelopen jaren. Charles-Edouard Bouée, president & managing partner van Roland Berger in groot China: "Terwijl e-commerce in China vergeleken met online winkelen in de Verenigde Staten (VS) nog steeds laag is in absolute getallen, groeit de internethandel in China wel vijf keer sneller dan in de VS. Bovendien wordt verwacht dat deze sterke groei zal doorzetten, voornamelijk omdat online betalingssystemen en veiligheid ook in China blijven verbeteren."
Internet Word Of Mouth
Naast online aankopen, groeit het aantal online gesprekken en discussies door gebruikers ook hard. Dit wordt ook wel Internet Word of Mouth (IWOM) genoemd en is vooral in China heel sterk. Ongeveer de helft (56,3%) van de consumenten geeft aan voor het eerst over een merk te horen via IWOM en 58,7% besluit iets te kopen door IWOM. "Het is dus van belang dat bedrijven gaan inspelen op Chinese consument die zich online bevindt. Zeker als het gaat om IWOM, omdat dit je merk kan maken maar ook breken. Door bij te houden wat de voorkeuren van de gebruikers en op de juiste manier deel te nemen aan discussies kunnen bedrijven de consument direct bereiken en je merkimago blijven verbeteren," legt Belderok uit.
Persoonlijke stijl en mode belangrijker
Chinese consumenten plaatsen steeds meer nadruk op persoonlijke stijl zowel doord naar de laatste mode te kijken, als door het groeiende individualisme. Meer consumenten blijven up-to-date over trends en grofweg de helft vindt de stijl van het product belangrijker dan de functie. Volgens het onderzoek koopt meer dan een kwart van de ondervraagde consumenten nieuwe telefoons alleen maar omat ze het gevoel hebben dat hun huidige telefoon niet meer in de mode is. Met een gemiddelde van 1 telefoon per 1,5 jaar, is de verkoop van mobiele telefoons in China nu op gelijke voet met volwassen markten zoals in West-Europa.
Over het onderzoek
In navolging van de Chinese Consumer Report 2009 heeft Roland Berger ook in 2010 in twee maanden tijd 12.000 Chinese consumenten uit 64 steden, in de leeftijden van 18 tot 64 geïnterviewd. Consumenten werden zowel gevraagd naar merkperceptie en differentiatie, consumptiegedrag, aankooppatronen en levenswijze. Deze methode is in lijn met de methodologie van de Roland Berger Profiler, internationaal ontwikkeld en gebruikt door Roland Berger Strategy Consultants. Het onderzoek is aangevuld met data van CIC, China's marktleider op het gebied van Internet Word of Mouth onderzoek.
Bron: APS