De coronacrisis raakt de economie wereldwijd direct in het hart. Vanwege de maatregelen om het virus te bestrijden, zien veel Nederlandse ondernemers hun omzet krimpen. Tegelijkertijd stromen de rekeningen wel binnen en moet ook het personeel betaald. Daarom kampen veel bedrijven – groot en klein – nu met acute liquiditeitsproblemen. Daar bovenop zijn steeds meer bedrijven aan het ‘hamsteren’ met hun cash: ze houden het langer vast en rekken betaaltermijnen op. Als we niet oppassen leidt dit tot een onnodig domino-effect. Daarom in dit blog tips wat bedrijven kunnen doen om hun cashflow te verbeteren. Niet alleen om henzelf te redden, maar ook om elkaar te redden.
1. Maak een cashflow forecast
Meer dan ooit is het belangrijk om een inschatting te maken van waar je bedrijf staat: nu, over 3 maanden, 6 maanden tot aan een jaar. Wat heb je nodig, wat zijn je kosten en welke inkomsten kun je verwachten? Hoewel het koffiedik kijken blijft, weet je van bepaalde sectoren al dat ze hard geraakt zijn, zoals de hotellerie of horeca. Andere klanten hebben nu mogelijk juist meer omzet. Segmenteer daarom je klanten op basis van risico versus kansen en maak een concrete prognose.
Enkele aandachtspunten:
- Houd de cashflow forecast regelmatig bij, het liefst op weekbasis en ‘rolling’.
- Maak diverse forecast scenario’s, zoals: omzetverlies van 20, 30, tot 60%.
- Deel klanten in op basis van hoog, laag, geen risico en kansen.
- Ga uit van het moment dat het geld op de rekening staat – bedenk dat betaaltermijnen vaker worden opgerekt.
- Ga bij de kosten uit van het volledige bedrag en moment van afschrijving, dus inclusief BTW en andere kosten.
- Kijk voor de omzet niet alleen naar de orders, maar ook naar de pijplijn. Betrek dus ook de commerciële afdeling. Houd bijvoorbeeld wekelijks een overleg op een vast tijdstip, zodat je aangehaakt blijft.
- Stel een crisis commissie op die wekelijks met elkaar overlegt en houd de lijnen kort.
Met deze forecast komen knelpunten snel bovendrijven en stel je direct actiepunten op.
Wij helpen ondernemers: gratis gebruik debiteurenplatform
Kan jouw bedrijf een extra steuntje in de rug gebruiken? Maak tot 30 juni gratis gebruik van het debiteurenplatform van GCA FInance en Sidetrade, no strings attached! Hiermee krijg je beter inzicht in de betalingsstroom en cashflow, richt automatische aanmaantrajecten in, stel makkelijk betalingsregelingen voor en krijg sneller betaald. Samen zetten we de schouders eronder en helpen we elkaar, toch?
2.Ga niet hamsteren met geld
Alle bedrijven staan als een soort gesloten stroomkring met elkaar in verbinding. Maar valt bij een van de bedrijven de stroom uit? Dan heeft dat direct impact op de rest. Met andere woorden: samen dragen we de verantwoordelijkheid om het licht te laten branden.
Blijf de facturen dus zo veel mogelijk betalen. Voorkom een domino-effect waarbij bedrijven onnodig omvallen en hamster niet met cash.
Sommige leveranciers zijn zelfs zo gewichtig voor je eigen primaire proces, dat je ze zelfs eerder wilt betalen om te voorkomen dat ze omvallen en je eigen proces in de knel komt.
Heb je wel problemen met betalingen? Speel dan open kaart met leveranciers en kijk wat voor afspraken je kunt maken.
“Voorkom een domino-effect en hamster niet met cash.”
3. Minimaliseer werkkapitaal en optimaliseer debiteurenbeheer
Bij business-as-usual heeft het management vaak maar weinig oog voor de backoffice en het innen van geld. In de huidige situatie is extra aandacht voor de balans juist nodig. Hoe kun je de voorraad, debiteuren en crediteuren in evenwicht houden?
Vooral bij debiteurenbeheer zit nu je quick win, omdat dit zorgt voor een directe geldstroom:
- Stimuleer snelle betalingen. Bied bijvoorbeeld kortingen aan aan klanten die beschikken over voldoende cash.
- Houd de order-to-cash optimaal door extra scherp te zijn op de snelheid van orderbevestigingen, facturatie en inning. Maak iedereen in het team bewust van de impact van vertragingen in het proces.
- Heeft je klant de betaaltermijnen opgerekt? Bel dan op en kijk wat er mogelijk is. Probeer betalingsregelingen te onderhandelen. Toon ook vooral begrip voor de situatie.
4. Kijk creatief naar je omzet
Juist nu is het belangrijk om korte lijnen te houden met klanten en te weten wat er speelt. Bel klanten op en onderzoek win-win situaties, waarbij jullie bedrijf nog een redelijke omzet behoudt en de klant ook voordeel heeft.
Denk bijvoorbeeld aan het later factureren van bepaalde klanten. Schuif orders door naar augustus. Of geef kortingen aan klanten, zodat er genoeg werk en omzet binnenkomt tegen lagere marges.
Maar kijk ook of je nu misschien geld kan verdienen met andere (online) business modellen. Denk aan trainingen of consults.
5. Trek meer financiering aan
“Uitzonderlijke tijden vragen om uitzonderlijke maatregelen”, aldus minister Wouter Koolmees. Het kabinet zet alles op alles om bedrijven, banen en inkomens te beschermen.
Kijk daarom ook waar je recht op hebt. Zo is er de tijdelijke Noodmaatregel Overbrugging voor Werkbehoud (NOW). Werkgevers die gedurende drie maanden ten minste 20 procent omzetverlies hebben, kunnen een tegemoetkoming van de loonsom krijgen. Maar ook uitstel van belasting is mogelijk, en ook de Garantie Ondernemersfinanciering-regeling (GO) kan een optie zijn. Kijk voor recente regelingen en updates op: belastingdienst.nl/coronavirus
Naast overheidsregelingen zijn ook andere vormen van financiering mogelijk. Denk bijvoorbeeld aan factoring of het verkrijgen van goedkope leningen.
6. Druk onnodige kosten
Ook kun je kosten reduceren. Denk aan het terugdraaien van abonnementskosten op kranten, schoonmaakkosten of cateraars. Maar ook aan een personeelsstop en minder trainingen. Laat afdelingen zelf nadenken over waar ze kosten kunnen besparen.
Kijk ook naar de minder voordehandliggende kosten, zoals kortingen op de huur, een kleiner pand nu alle medewerkers thuiswerken, of vermindering in brandstofkosten voor leaseauto’s. Of het verlagen van hypotheeklasten en andere aflossingen die je tijdelijk kunt stopzetten.
Betrek je personeel bij kostenbesparingen. Informeer of het vakantiegeld voor iedereen cruciaal is. En moeten alle bonussen nu betaald, of kan dat ook later? Geef natuurlijk zelf het goede voorbeeld en verlaag ook de eigen management-fee.
Hulp bij cashflow verbetering
Kan jouw bedrijf een extra steuntje in de rug gebruiken? Maak nu tot 30 juni gratis gebruik van ons debiteurenplatform, no strings attached!
Door: Marco den Haan, eigenaar GCA Finance