Omzet- en volumestijging voor horeca.
In het tweede kwartaal van 2014 behaalden hotels, restaurants en cafés gezamenlijk een omzetgroei van 1,3 procent ten opzichte van het voorgaande kwartaal. Het volume, grofweg het aantal consumpties en overnachtingen, steeg in deze periode met 0,9 procent. Dit is het tweede kwartaal op rij waarin de horeca profiteert van het weer en het herstellende consumentenvertrouwen. Dit heeft het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) vandaag bekendgemaakt.
Opleving voor cafés
De cafés deden het met een omzetgroei van 3,4 procent en een volumestijging van 2,6 procent bijzonder goed. Van alle horecabranches hebben de cafés het meest geprofiteerd van het mooie voorjaarsweer en het WK voetbal. Het is voor het eerst sinds het derde kwartaal van 2010 dat cafés zowel omzet- als volumegroei realiseerden. Het niveau van het volume van cafés ligt nog ver onder het niveau van voor de crisis. Het volume is sinds het hoogtepunt in het tweede kwartaal van 2007 met ruim een kwart gedaald.
Hotels en restaurants zetten ook meer om
De hotels kenden een goed vervolg op het sterke eerste kwartaal en boekten een omzetgroei van 1,6 procent ten opzichte van het vorige kwartaal. De omzetgroei van de restaurants is met 0,2 procent duidelijk kleiner dan in voorgaande kwartalen. Het volume daalde met 0,3 procent. Snackbars en ijssalons deden het dit kwartaal duidelijk beter dan de restaurants.
Ten opzichte van hetzelfde kwartaal vorig jaar is de omzet van de horeca gestegen met 5,1 procent.
Bron: CBS