De stemming onder consumenten is in juni verbeterd ten opzichte van mei, meldt CBS.
Het consumentenvertrouwen steeg 4 punten en komt uit op 5. Het oordeel over het economisch klimaat verbetert aanzienlijk, de koopbereid neemt een fractie toe.
Met 5 ligt het consumentenvertrouwen in juni ruim boven het gemiddelde over de afgelopen twintig jaar (-8). Het vertrouwen bereikte in april 2000 de hoogste stand ooit (27). Het dieptepunt werd bereikt in februari 2013 (-44).
Oordeel over economisch klimaat verbetert aanzienlijk
Consumenten oordelen in juni aanzienlijk positiever over het economisch klimaat dan in mei. De deelindicator Economisch klimaat komt uit op 12, tegen 5 in mei. Vooral het oordeel over de komende 12 maanden is aanzienlijk positiever. Het oordeel over de afgelopen 12 maanden verbetert ook.
De koopbereidheid neemt in juni een fractie toe. Deze deelindicator van het consumentenvertrouwen komt uit op 0, tegen -1 in mei. Dat komt doordat consumenten minder negatief zijn over hun eigen financiële situatie. Daarentegen vinden ze de tijd iets minder gunstig voor het doen van grote aankopen.
Consument verwacht daling werkloosheid
De verwachting van consumenten over de toekomstige werkloosheid verbetert aanzienlijk en is voor het eerst na september 2015 positief. Bijna 35 procent van de respondenten verwacht dat de werkloosheid in de komende 12 maanden zal dalen, bijna 33 procent voorziet een stijging. Het saldo van positieve en negatieve antwoorden komt hiermee uit op 2. Vorige week maakte CBS ook bekend dat de werkloosheid in mei verder gedaald is. Het hebben van een baan speelt een grote rol bij de koopbereidheid van consumenten.
Bron: CBS