Het CAK (de uitvoerder van financiële en administratieve regelingen voor zorg en welzijn in het publieke domein) gaat meewerken aan de totstandkoming van een minnelijke schuldregeling als CAK-klanten met problematische schulden zich melden bij schuldhulpverlening.
Dat is een afspraak uit het convenant dat op 29 juli jl. door het CAK en de NVVK (de vereniging voor schuldhulpverlening en sociaal bankieren) is ondertekend. Het CAK en de NVVK werken samen om tot een oplossing te komen voor schulden van CAK-klanten en het bieden van een toekomst zonder problematische schulden.
Het CAK heeft ruim drie miljoen klanten en ziet dat de klanten met problematische schulden de door het CAK opgelegde bijdrage niet meer kunnen betalen. Het gaat dan om de eigen bijdragen die mensen moeten betalen in het kader van de AWBZ voor Zorg zonder of met Verblijf en de Wmo.
Het convenant bevat afspraken over de afstemming tussen het CAK en schuldhulpverlening. Hierdoor is duidelijk wat zij van elkaar kunnen verwachten, bijvoorbeeld op het gebied van doorlooptijden en wederzijdse informatieverstrekking. Voor de CAK-klant betekent het bijvoorbeeld dat wanneer hij zich meldt bij de schuldhulpverlening het CAK de incasso zal opschorten. Schuldhulpverlening zoekt samen met de klant naar een oplossing voor zijn problematische schuldsituatie. Het convenant zorgt voor een verbeterde samenwerking tussen schuldhulpverlening en het CAK, waardoor eerder naar een oplossing toegewerkt kan worden.
Bron: NVVK