Als enige werkgeversorganisatie heeft Bouwend Nederland een unieke dienst, namelijk hulp voor medewerkers met privéproblemen. Voorheen bekend als de Stichting Sociale Bemiddeling, en vanaf 2018 bekend als Social Support.

Iedereen krijgt wel eens te maken met problemen, van kleine en kortdurende tot voortslepende en ingrijpende. Wanneer deze niet op eigen kracht oplosbaar zijn, is hulp en ondersteuning niet alleen nodig, maar ook zeer welkom. Werkgevers in de bouw- en infrasector kunnen voor hun medewerkers daarom terecht bij Social Support. Dat levert lagere verzuimcijfers en beter presterende medewerkers op.

 

Social Support beschikt over twee maatschappelijk werkers; Fred Bimbergen en Tonny Grotenhuis die vanuit Tilburg en Apeldoorn landelijk opereren. Beiden hebben niet alleen kennis over wet- en regelgeving, maar zij kennen ook de bedrijfstak als hun broekzak. Daardoor kunnen zij snel en adequaat optreden.

“Of het nu relationele gebeurtenissen en ontwikkelingen in het gezin of de familie zijn, gezondheids- of financiële problemen, we komen allerlei zaken tegen”, aldus Fred Bimbergen, adviseur Social Support van Bouwend Nederland. “Het gaat om issues die je van thuis meeneemt naar het werk, en waardoor het functioneren van een medewerker in het gedrang komt. We proberen altijd de oorzaak van het probleem aan te pakken, of de medewerker op weg te helpen naar een instantie die daarin gespecialiseerd is. In veel gevallen help je echter al door het bieden van een luisterend oor, of door het bieden van handvatten om op een juiste manier met de situatie om te gaan. Conflicten tussen werkgever en werknemer behandelen wij niet”.

“Sociale Bemiddeling is ontstaan bij een van de infraverenigingen die tot Bouwend Nederland zijn gefuseerd. Het komt van de bedrijven zelf.” zegt Tonny Grotenhuis “Nog steeds zie je dat iets meer dan de helft van de vragen van infrabedrijven afkomt. Het principe dat werkgevers betalen voor het oplossen van privékwesties is uniek. Dat laat de betrokkenheid zien van de bedrijven en hun mensen. En anderzijds zit er ook een zakelijk aspect aan: onze interventies drukken het verzuim. Kortom, ook de werkgever heeft er baat bij. Minder verzuim betekent minder verlies in productie en minder administratieve lasten. Maar bovenal: meer gelukkige werknemers”.

 

Wat kost Social Support?

Het tarief is 110 Euro per uur met een maximum van 1.250 Euro voor een compleet traject voor een medewerker. Indien u een verzuimverzekering in de Bouwend Nederland mantels bij Loyalis of de Goudse heeft, worden deze kosten in geval van verzuim of dreigend verzuim vergoed. De Goudse vergoedt 100%, Loyalis vergoedt tot € 1.000,-. Wel dient vooraf contact met de verzekeraar te worden gelegd, of met ArboDuo indien u gebruik maakt van het Bouwend Nederland Preventie- en Verzuimloket in combinatie met de verzuimverzekering.”

  • Jaarlijks 250 werknemers geholpen door Social Support
  • Bij meer dan 150 leden van Bouwend Nederland, zowel klein als groot bedrijf, Infra en B&U
  • Financiële problemen is de meest voorkomende oorzaak.
  • Binnen 1 week met de werknemers om tafel.
  • Soms eenmalig gesprek, vaak een periode tot 3 maanden. Een enkele keer is een langere inzet dan een jaar nodig.
    Privacy medewerker is van groot belang, effect van inzet voor werkgever is wel merkbaar.
  • De adviseurs zijn ingeschreven in het Beroepsregister voor maatschappelijk werkenden.

Uit de praktijk:

Geen uitval, medewerker content, werkgever content

 

Bouwbedrijf A belt met de vraag of hun werkvoorbereider mevr. B geholpen kan worden. Zij is zwaar belast door de zorg thuis. Kan mevr. B ondersteunt worden hierbij, uitval dreigt! Binnen 3 werkdagen is een eerste gesprek bij haar thuis. Er wordt besproken wat haar situatie is, en wat er nodig is. Zij loopt op de tenen om de zorgen thuis met haar 3 (probleem)kinderen, financieel maakt zij zich zorgen, ze kan het hoofd maar amper boven water houden. In een traject van een vijftal gesprekken wordt er al coachend gekeken hoe zij meer evenwicht kan bereiken, waar in haar woonplaats wat extra “hulpbronnen” zijn aan te boren. In een van die gesprekken wordt expliciet een financieel plan gemaakt wat meer houvast gaat bieden. Mevr. B is niet uitgevallen, vindt haar werk erg belangrijk voor haar, en haar werkgever is content dat men hiermee ook een bijdrage kon leveren aan een oplossing. De nota kon gedeclareerd worden bij de verzuimverzekeraar van het bedrijf.

 

Werken aan schulden

Infrabedrijf C vraagt of werknemer D meteen in contact kan worden gebracht. Er is een fiks loonbeslag binnengevallen. Nu hem nog 850 euro mag worden uitbetaald gaat D nog grotere problemen krijgen is hun idee. Telefonisch vraagt de adviseur D al om een aantal gegevens via het bedrijf door te mailen. Belangrijk om het bedrag wat D nog mag ontvangen zo snel mogelijk correct te laten vaststellen. Met huurbewijzen en zorgpolissen gaat de adviseur aan de slag. In een beperkt aantal dagen wordt berekend dat D maandelijks 1500 euro moet blijven ontvangen. Hoewel het voor D allemaal moeilijk te begrijpen is wordt nu wel een situatie bereikt waarmee geen nieuwe schulden gemaakt hoeven te worden. En daarmee begint het werken aan schulden toch! Hij is de loonadministrateur van het bedrijf hier dan ook heel dankbaar voor.

Bron: Bouwend Nederland