Het afgelopen halfjaar zijn er ruim 20.000 consumenten bijgekomen met een betalingsachterstand op hun lening. In totaal zitten er nu bijna 740.000 consumenten in de financiële problemen. Dit blijkt uit de halfjaarlijkse BKR Kredietbarometer.
Ruim 91% lost op tijd af
Op dit moment heeft 8,6% van de bij BKR geregistreerde consumenten een serieuze betalingsachterstand. Een half jaar geleden was dit nog 8,3%. Peter van den Bosch, algemeen directeur BKR: “Met name door echtscheiding en werkloosheid is het aantal consumenten met een betalingsprobleem weer toegenomen. Toch lost ruim 91% van de consumenten de lening wel op tijd af.”
Consument past zich aan
Hoewel er steeds meer mensen met een achterstand zijn, wordt de consument tegelijkertijd voorzichtiger. “Het aantal mensen met een lening daalt. Ook proberen consumenten bijvoorbeeld hun hypotheek versneld af te lossen. In economisch zware tijden past de consument zich aan, door schuldposities af te bouwen.” aldus Van den Bosch.
BKR-registratie is pluspunt
In het Centraal Krediet Registratiesysteem (CKI) van BKR staan 8,6 miljoen consumenten geregistreerd. Zij hebben allemaal een vorm van krediet afgesloten. Peter van den Bosch benadrukt: “Een systeem van kredietregistratie biedt de consument vooral voordelen. Hierdoor kan hij bijvoorbeeld makkelijker en goedkoper aan krediet komen. Voor 91,4% van de consumenten is een BKR-registratie dus juist een pluspunt.”
Over de BKR Kredietbarometer
De BKR Kredietbarometer is een meetinstrument dat trends en ontwikkelingen laat zien in het betalingsgedrag van Nederlandse kredietnemers. De onderzoekspopulatie betreft alle consumenten die staan vermeld in het Centraal Krediet Informatiesysteem (CKI), dat door BKR wordt beheerd. De BKR Kredietbarometer wordt twee keer per jaar uitgebracht. De volgende editie verschijnt in juli 2014.
Bron: BKR