Aantal Nederlanders met betalingsachterstand in half jaar met 5% gedaald
Het aantal Nederlanders dat als goede betaler bij het BKR geregistreerd staat, is met 29 procent gestegen ten opzichte van vorig jaar. Dat betekent dat 9,6 miljoen Nederlanders zonder betalingsachterstand in het Centraal Krediet Informatiesysteem (CKI) geregistreerd staan. Het aantal Nederlanders dat met een betalingsachterstand wordt vermeld is sinds juli 2016 met 5 procent gedaald. Dat blijkt uit de BKR kredietbarometer, die trends en ontwikkelingen in betalingsgedrag van Nederlandse kredietnemers meet.
93 procent registraties positief, 7 procent negatief
In totaal staan er 10,3 miljoen Nederlanders geregistreerd in het CKI. Hiervan staat 93 procent zonder betalingsachterstand geregistreerd en 7 procent met betalingsachterstand. Peter van den Bosch, algemeen directeur van stichting BKR: ‘Veel mensen denken dat een BKR-registratie hen per definitie beperkt in hun financiële keuzes. Maar dat is juist niet het geval. Het is onze maatschappelijke verantwoordelijkheid om consumenten te beschermen tegen overkreditering, en te voorkomen dat problematische schulden de samenleving belasten. Dat doen we door uitstaande leningen te registreren, zodat kredietverstrekkers kunnen bepalen of het verantwoord is om een lening uit te geven. Sinds 1 december staan ook kredieten vanaf €250 in ons systeem, wat de toename in percentage goede betalers deels verklaart. De registraties van mensen met betaalachterstanden neemt ondertussen af. Dat betekent dat er steeds minder problematische betaalachterstanden zijn.’
Aantal Nederlanders met betalingsachterstand blijft dalen
In de kredietbarometer van juli 2016 stonden 771.478 Nederlanders geregistreerd met een betalingsachterstand. In januari 2017 waren dat er 729.577: een daling van 5 procent in zes maanden tijd. Peter van den Bosch: ‘Sinds 2011 steeg het aantal consumenten met een betalingsachterstand elk jaar. In januari 2016 meten we voor het eerste weer een daling. Er zijn relatief veel betalingsachterstanden ingelopen en minder mensen hebben krediet dat zij niet kunnen afbetalen. Consumenten hebben weer wat meer te besteden nu de economie aantrekt. We willen dat deze daling doorzet en zetten de komende tijd dan ook vol in op informatievoorziening voor consumenten. Want wie zich bewust is van hoe je verantwoord kan lenen, gaat minder snel een onverantwoorde lening aan.’
Bron: BKR