In 2020 behaalden Nederlandse bedrijven bijna 32 miljard euro aan online omzet uit de verkoop van goederen aan consumenten. Een jaar eerder was de online omzet bijna 27 miljard. Vooral detailhandelaren boekten in het eerste coronajaar meer omzet dan in 2019. Winkels die uitsluitend online verkopen waren goed voor bijna 60 procent van de internetomzet binnen de detailhandel. Dit meldt het CBS op basis van lopend onderzoek naar het omzetniveau van de internetverkopen door Nederlandse bedrijven aan consumenten.
De internetomzet van Nederlandse bedrijven bereikte in 2020 het hoogste niveau sinds het begin van de meting in 2017. Toen waren de bestedingen bij Nederlandse webwinkels nog geen 20 miljard euro. Sindsdien werd er ieder jaar meer omgezet via de online kanalen dan een jaar eerder. De totale internetomzet van 2019 was fors hoger dan in 2018. Dit kwam vooral door een hogere omzet binnen de groothandel; deze ging echter gepaard met een relatief grote onzekerheidsmarge.
De cijfers in dit onderzoek zijn berekend op basis van een methode die is ontwikkeld in het project ‘internetverkopen’. Het gaat om de voorlopige cijfers over de totale internetomzet van Nederlandse bedrijven. Een onderscheid tussen de binnenlandse en buitenlandse consument kan op dit moment niet worden gemaakt. De methode is nog in ontwikkeling; vooral de cijfers die geen betrekking hebben op de detailhandel zijn onzeker.
Detailhandelaren verkopen het meest aan de consument
In 2020 werd bijna 60 procent van de online aankopen bij de Nederlandse detailhandel gedaan, dit staat gelijk aan een waarde van ongeveer 19 miljard euro. Ook kochten consumenten rechtstreeks bij webwinkels van de groothandel, daar werd ongeveer een derde van de online omzet behaald. Hierbij ging het vooral om aankopen bij grotere bedrijven zoals bijvoorbeeld kledingmerken. De overige groep bedrijven die online verkochten aan de consument omvat webwinkels uit de autohandel, industrie en uitgeverijen.
Online omzet detailhandel fors hoger in 2020
De internetdetailhandel kan worden onderverdeeld in winkels die uitsluitend online verkopen en multichannelers, die zowel online als via fysieke winkels verkopen. Winkels die uitsluitend online verkopen behaalden in 2020 met ruim 11 miljard euro de meeste online omzet. Dit is flink meer dan in 2019, toen was de internetomzet 8,6 miljard euro. Ook in eerdere jaren – sinds het begin van de meting in 2017 – nam de internetomzet van deze groep toe, maar minder hard.
Fysieke winkels die ook online verkopen, de multichannelers, behaalden bijna 8 miljard euro aan online omzet in 2020. Ook voor de multichannelers is dit meer dan in eerdere jaren; vanaf 2017 tot en met 2019 lag de online omzet nog tussen de 5 miljard en 5,5 miljard. Sinds het begin van de coronacrisis in maart 2020 werden veel winkels in de straat geconfronteerd met beperkingen door de coronamaatregelen, zoals lockdowns.
Bron: CBS