MKB-Nederland vindt het van groot belang dat ondernemers erop kunnen vertrouwen dat zij volledige en betrouwbare informatie krijgen over de werking van een financieel product.
Mkb-ondernemingen beschikken vaak niet over een staf met kennis en ervaring van ingewikkelde financiële producten. De bank moet, net als bij overige financiële producten, de klant centraal zetten. Het is natuurlijk ook de verantwoordelijkheid van de ondernemer om zich hierover te laten informeren, maar in de basis moet helder zijn wat een dienst of product kenmerkt.
Dat zegt de ondernemersorganisatie in een reactie op een recent verschenen rapport van de AFM. MKB-Nederland vindt een goede zaak dat de AFM onderzoek doet naar de financiële dienstverlening aan het bedrijfsleven. Een goed functionerende financiële dienstverlening is onmisbaar voor de continuïteit en groei van het midden- en kleinbedrijf. Het verbeteren van deze dienstverlening helpt dan ook het mkb.
De AFM schetst in haar rapport dat de dienstverlening door banken ten aanzien van verkoop van rentederivaten voor verbetering vatbaar is. MKB-Nederland dringt er bij de banken op aan hier snel actie op te ondernemen, voor zover dat nog niet gebeurd is. MKB-Nederland is van mening dat rentederivaten van waarde kunnen zijn voor bedrijven. Met een rentederivaat kunnen immers renterisico’s voor de ondernemer worden weggenomen. Maar voorkomen moet worden dat ondernemers met onverwachte tegenvallers te maken krijgen.
De AFM gaat vervolgonderzoek doen naar de verkoop van rentederivaten aan het mkb. Ook gaat de AFM breder inventariseren of er andere problemen spelen in de financiële dienstverlening aan het mkb, en stelt daar een speciaal e-mailadres open voor reacties. MKB-Nederland roept ondernemers en intermediaire partijen zoals accountants en kredietbemiddelaars, op zich daar te melden met concrete gevallen.
Bron: APS