Consumenten kunnen honderden euro’s besparen als ze goed “shoppen” bij het aanschaffen van financiële producten zoals verzekeringen, hypotheken en leningen.
ACM heeft voor 15 financiële producten op een rij gezet hoeveel voordeel er per huishoudtype te behalen valt. Een jong gezin kan bijvoorbeeld tussen de 900 en 2100 euro per jaar goedkoper uit zijn voor allerlei financiële producten. Voor een ouder echtpaar ligt de besparing zelfs tussen de 1000 en 2400 euro per jaar. Het precieze voordeel verschilt per consument. De voordelen zijn te behalen als de producten voor het eerst worden aangeschaft. Maar overstappen loont in veel gevallen ook. Uiteraard moeten consumenten niet alleen op de prijs letten, maar ook op wat ze precies nodig hebben.
Chris Fonteijn, bestuursvoorzitter van ACM: ‘Het is wellicht niet de leukste klus die je kunt bedenken, maar rondkijken en vergelijken levert soms die extra euro’s op die je ergens anders aan kunt besteden. Consumenten die kijken, vergelijken en daarna kopen of overstappen stimuleren daarmee de concurrentie. Bedrijven gaan dan meer keuzes bieden of een aantrekkelijker aanbod doen.’
Vooral op hypotheken valt veel voordeel te behalen
ACM heeft een vergelijking laten maken van het goedkoopste, het gemiddelde en het duurste aanbod. De prijsverschillen zijn groot. Zo kan het prijsverschil tussen de goedkoopste en de duurste hypotheek oplopen tot meer dan 550 euro per jaar. Ook bij de autoverzekering loont shoppen: het verschil tussen de duurste en de goedkoopste is bijna 500 euro per jaar.
Eerder onderzoek naar financiële producten
In 2012 hield ACM een soortgelijk onderzoek. Ook toen bleek dat er veel te besparen was door te shoppen tussen aanbieders. Bij autoverzekeringen is er in vergelijking met 2012 nu nóg meer voordeel te behalen. Voor financiële producten waar rentes worden berekend – zoals leningen, hypotheken en spaarrekeningen is minder voordeel te halen dan in 2012.
Shoppers & overstappers houden prijzen scherp, stimuleren kwaliteit en innovatie
Overstappende consumenten houden bedrijven bovendien scherp. Immers, ze moeten hun producten en diensten aantrekkelijk maken én houden om klanten te winnen en te binden. Consumenten kunnen dus door over te stappen de concurrentie aanjagen. Dat leidt tot scherpere prijzen, betere dienstverlening en innovatie.
Bron: ACM