Betalen via internet, mobiel, debit card en iDEAL blijkt in Nederland betrouwbaar. De hoge betrouwbaarheid en beschikbaarheid van de betaalketens is mede te danken aan de lessen die zijn getrokken uit storingen en calamiteiten van een aantal jaren terug.
Storingen in de diverse, complexe, betaalketens zijn nooit helemaal uit te sluiten. Zeker niet in die delen van betaalketens waar vele partijen betrokken zijn. Dat de beschikbaarheid desondanks hoog ligt, is te danken aan de voortdurende samenwerking van de verschillende partijen die het mogelijk maken dat consumenten veilig en makkelijk kunnen betalen. Onder meer door gestructureerd overleg, waarin zorgen én best practices worden gedeeld, maar ook door scherp toezicht gecombineerd met voorlichting over bijvoorbeeld business continuity, zijn grote verstoringen, zoals in 2013, recent niet meer voorgekomen.
Uit regelmatig onderzoek – door zowel De Nederlandsche Bank (DNB) als de Betaalvereniging Nederland – blijkt dat de inspanningen samen met alle betrokken partijen hun vruchten afwerpen. Door de steeds verdergaande ontwikkeling van de maatschappij naar een 24-uurs economie worden echter ook aan de betaalketens steeds hogere eisen gesteld. Dat betekent dat deze inspanningen continue inspanningen zijn. DNB en de Betaalvereniging laten in een animatie zien dat de betaalketens complex zijn maar dat alle partijen samenwerken om deze ketens robuust en veilig te houden.
Bron: De Nederlandsche Bank