Gemeenten kunnen hun rekeningen met gemak sneller betalen. Daartoe zijn ze bovendien moreel verplicht, vindt MKB Nederland. Maar ook de crediteuren zelf kunnen het betaaltempo helpen opvoeren.
Geen factuur komt meer in een la te liggen om te worden vergeten', zegt Ron Lans, coördinator financieel beheer van de gemeente Berkelland. ‘Alle rekeningen gaan nu direct naar de afdeling financieel beheer. Die scant ze in, zodat ze daar meteen op het scherm verschijnen met een melding aan de vakafdeling.' Lans' gemeente krijgt op de site snellerbetalen.nl, die MKB Nederland vorige week in de lucht bracht, een pluim voor verkorting van haar betaaltermijnen van dertig tot vijftien dagen. MKB wil met de site, waarop snelle gemeenten worden geprezen en trage te kijk gezet, bereiken dat ondernemers minder lang op hun geld hoeven te wachten.

‘Onze aanpak klinkt heel simpel en dat is-ie ook', zegt Lans. ‘Al moet ik zeggen dat het wel een half jaar duurde voor we de vaart erin hadden. We moesten het belang van een snelle afhandeling van facturen eerst tot alle budgethouders laten doordringen. Investeren in ICT alleen is niet voldoende.'

Het moet wel van twee kanten komen, vindt Jan Telgen, hoogleraar inkoopmanagement aan de Universiteit Twente. ‘Alle betalingsopdrachten moeten transparant zijn en tot in de puntjes worden verantwoord aan de bestuurders. Het gaat niet om eventjes een girootje uitschrijven. Die verantwoording stelt hoge eisen aan de ingediende factuur.
Je komt een hoop zwakke facturen tegen, hoor. In de trant van ‘voor geleverde diensten, met vriendelijke groet.' In het bedrijfsleven durf je er misschien genoegen mee te nemen, maar een ambtenaar kan daar niets mee. En ook met complexe combinatiefacturen bezorgen bedrijven ambtenaren veel tijdrovend werk.'

Facturen met foutjes en onduidelijkheden: Edwin Merk, directeur van Onguard, dat creditmanagement sofware ontwikkelt, weet er alles van. ‘Daarmee vraagt een crediteur om moeilijkheden, want overheden zijn zeer passief in het melden dat er iets mis mee is.' Daarom ontwierp Onguard software waarbij de gebruiker zodra hij in het profiel ‘overheid als klant' werkt, automatisch wordt herinnerd dat hij moet navragen of zijn rekening goed is aangekomen. ‘Klopt alles? Ligt alles op de stapel van de ambtenaar? Mist hij nog iets?
Met die checks zetten we de ondernemer op scherp.'

Telgen heeft nog een ander idee om het betalingstempo op te voeren. ‘Gemeenten
belasten hun crediteurenadministratie onnodig door voor elke uitgave een factuur te
vragen. Voor het stroomverbruik van elk stoplicht afzonderlijk. Voor zulke doorlopende betalingen bestaan gewoon automatische incasso's .Daar willen gemeenten helaas niet aan. Ik begrijp hun voorzichtigheid wel, maar zo angstvallig hoeft nou ook weer niet.'

Tot slot een tip van MKB-Nederland: de financiële afdelingen van gemeenten zouden ieder jaar aan de raad moeten rapporteren hoe snel rekeningen zijn betaald. Weer een nieuw stukje transparantie.

Bron: Republic.nl