De Autoriteit Consument & Markt (ACM) heeft enkele ondernemingen, zoals de grootste maaltijdbezorgers en aanbieders van vliegtickets, aangesproken.
Zij rekenden aan consumenten te hoge kosten voor het gebruik van betaalmiddelen als iDeal of creditcard bij internetaankopen. Zij hebben het bedrag dat zij in rekening brengen inmiddels verlaagd en in lijn gebracht met de geldende regels. Die bepalen dat ondernemers alleen de werkelijke kosten voor de betaling mogen doorberekenen. Dit zijn de variabele kosten per transactie plus de eventuele vaste kosten voor het betaalsysteem. Andere kosten, zoals personeelskosten, op deze wijze doorberekenen mag niet. Anita Vegter, bestuurslid ACM: “De consument moet erop kunnen vertrouwen dat de ondernemer alleen de werkelijke kosten als transactiekosten in rekening brengt. De ondernemer mag deze kosten niet inzetten als verkapte betaling voor zijn diensten.”
Wat was er aan de hand?
Onder andere aanbieders van afhaal- en bezorgmaaltijden rekenden te hoge kosten aan consumenten die wilden betalen met iDeal of creditcard. Het ging in sommige gevallen om meer dan 10% van het bedrag van de bestelling. Nadat ACM de bedrijven heeft aangesproken, hebben aanbieders als Thuisbezorgd.nl en Just Eat de kosten die zij rekenen voor de betaling verlaagd. Als gevolg van haar optreden ziet ACM dat ook andere aanbieders de tarieven hebben verlaagd of helemaal geen transactiekosten meer rekenen. ACM heeft ook diverse aanbieders van vliegtickets, waaronder grote luchtvaartmaatschappijen, aangesproken. Zij hebben aangegeven dat zij voortaan de werkelijke kosten per transactie in rekening zullen brengen. In de meeste gevallen zal de consument hierdoor minder betalen dan tot nu toe gebruikelijk was.
Hoe nu verder?
Sinds juni 2014 gelden er nieuwe Europese regels die consumenten beschermen. De regel dat alleen de werkelijke kosten voor betaling mogen worden berekend maakt daar onderdeel van uit. Omdat er bij de bedrijven nog onduidelijkheid bestond over de manier waarop zij aan de nieuwe regels konden voldoen, heeft ACM ervoor gekozen om bedrijven in een gesprek duidelijkheid te bieden zodat zij hun gedrag snel konden aanpassen. ACM gaat ervan uit dat de toepassing van deze regel nu duidelijk is. Daarom zal ACM de komende periode scherp in de gaten houden of bedrijven zich eraan houden.
Bron: ACM