De mondiale betaalsector maakt een ongekende transformatie door als gevolg van de opmars van nieuwe technologieën en veranderende consumentenverwachtingen. Dat geldt voor Nederland net zo goed als voor andere landen. De transformatie heeft ertoe geleid dat er een wedloop is ontstaan om steeds meer innovatieve betaalproducten, diensten en bedrijfsmodellen te introduceren in antwoord op de vraag van de consument.
Deze ontwikkelingen worden geschetst in een nieuw onderzoeksrapport, Paytech: Reinventing Transactions. De studie, uitgevoerd in opdracht van Enterprise Ireland, ’s werelds op een na grootste investeerder in fintech-bedrijven in termen van gesloten deals, laat zien dat traditionele banken steeds meer buitenspel komen te staan nu er door het succes van bedrijven met technologische concepten een volledig nieuw betaallandschap ontstaat.
Consument ontevreden over service traditionele bank
82% van respondenten ontevreden over service traditionele banken, aldus de studie. De vraag naar een betere betaalervaring is manifest en biedt een duidelijke business case. Consumentenonderzoek[1] leert dat 82% van de ondervraagden ontevreden is met de dienstverlening van gevestigde betaalbedrijven en banken. Het rapport spreekt van complexe, intransparante en inflexibele traditionele betaaloplossingen. Samen met een voorspelde volumegroei van 12,7% in mondiale niet-contante transacties[2] in 2021 ondersteunt dit de business case voor versnelde verandering en innovatieve oplossingen.
Matthijs Egger, Senior Fintech Market Advisor Benelux van Enterprise Ireland, licht toe: “Samenwerking tussen traditionele banken en fintech-bedrijven is voor Nederland cruciaal, willen die banken internationaal alerter, flexibeler en grensoverschrijdender kunnen opereren. Paytech-oplossingen kunnen de hele sector naar een hoger plan tillen door betere interactie met de klant, lagere kosten en grotere operationele en regelgevende efficiency voor aanbieders van betaaldiensten. Het World Retail Banking Report meldde zelfs dat 91,3% van de banken de noodzaak van samenwerking met fintech-bedrijven onderkent, willen ze een relevante rol blijven spelen. De paytech-sector zal blijven doorgroeien naarmate meer partijen gaan samenwerken om meer unieke, innovatieve en concurrerende oplossingen voor hun klanten te introduceren.”
Ierland hoofdrolspeler in transformatie van mondiale betaalsector
Ierland kent een hoge concentratie multinationale en Ierse betaalbedrijven die samen een trekkende, faciliterende rol spelen in de transformatie van de paytech-sector, voor allerlei betaalvormen, wereldwijd.
Een voor Nederland relevant voorbeeld van Ierse betaalinnovatie is MiFinity, dat diensten biedt rond de uitgifte van digitaal geld, in 120 landen en 80 muntsoorten. MiFinity is een platform waarop alle grote mondiale banken, betalingsverwerkers en kaartuitgevers zijn aangesloten. Het faciliteert verticale productketens voor valutatransacties, verzekeringen, reizen en gaming. Het platform, dat in Ierland werd ontwikkeld, heeft ook een sterke positie in dynamic currency conversion, waarbij de kosten van internationale aankopen met bankpassen en creditcards tijdens de transactie worden omgerekend naar de actuele koers van de muntsoort van de kaarthouder.
Paytech biedt snellere toegang tot bank
Nieuwe paytech-oplossingen zijn niet alleen een antwoord op behoeften van bestaande cliënten, maar helpen ook consumenten die weinig of geen toegang hebben tot bankproducten. Een Iers voorbeeld is PiPiT, dat een veilig en privaat online betaalplatform heeft opgezet waarmee consumenten contant geld digitaal kunnen uitgeven of overmaken. Migranten over de hele wereld, die in veel gevallen geen toegang hebben tot reguliere bankdiensten, kunnen zo met hun contanten internationale overboekingen doen of rekeningen betalen, tegen lage kosten en volledig veilig.
Invloed regelgeving op betaalsystemen
Het onderzoek schetst ook hoe recente regelgeving, zoals PSD2 en GDPR, en de impact daarvan op de betaalsector, een versterkende invloed heeft op de inzet van technologie, zoals machine learning, kunstmatige intelligentie, big data-analyse en blockchain.
“Implementatie van geavanceerde technologieën als zelflerende systemen, kunstmatige intelligentie en analyse van grote datasets maakt automatisering en voorspellende analyse mogelijk. Betalingsverkeer is een van de sterkst innoverende en dus meest veranderlijke segmenten van de financiële sector. Gezien het groeiend aantal betrokken partijen zijn samenwerking en innovatie cruciaal om relevant en concurrerend te blijven,” stelt Adrian Drozd, ICT Research Director van Frost & Sullivan en auteur van het rapport.
Nieuwe technologieën tasten de gevestigde betaalmodellen steeds verder aan. Ierse innovaties helpen de wereldwijde betaalsector een nieuw evenwicht te vinden, dankzij de expertise die in deze internationaal erkende fintech- en paytech-hotspot is ontwikkeld.
Bron: VVCM