Steeds geavanceerdere, vaak AI-gedreven, fraudetechnieken en cyberaanvallen vormen een serieuze dreiging voor veilig digitaal betalen. Strengere authenticatiemethoden spelen een belangrijke rol in het waarborgen van die veiligheid. Helaas vormen veel van deze methoden een belemmering voor meer dan één miljard mensen wereldwijd met een beperking. Doordat er weinig tot geen rekening wordt gehouden met hun specifieke behoeften in het authenticatieproces, wordt het voor deze groep steeds moeilijker om zelfstandig en veilig digitaal te betalen. Een probleem dat alleen maar zal toenemen door de vergrijzing van de bevolking. Tijd om daar verandering in te brengen.

Claire Deprez, Hoofd Authenticatieproducten bij Worldline, deelt vier tips hoe financiële organisaties hun authenticatiemethodes kunnen aanpassen zodat digitaal betalen veilig en toegankelijk blijft voor iedereen.

  • Wees flexibel en biedt meerdere authenticatie opties
    Om digitaal betalen voor iedereen toegankelijk te houden moeten bedrijven overstappen op flexibele authenticatiesystemen. Deze systemen passen zich aan en bieden verschillende methoden op basis van het gebruikersprofiel. Naast een standaardvariant kunnen bedrijven een spraakgebaseerde authenticatie aanbieden voor mensen met visuele beperkingen. Dit is ook handig voor mensen die moeite hebben met lezen. Ook biometrische opties, zoals vingerafdruk- of gezichtsherkenning, maken het voor mensen met cognitieve of spraakproblemen niet alleen eenvoudiger, maar ook veiliger om online te betalen.
     
  • Houd inloggen simpel met browsergebaseerde authenticatie
    Hoe meer apparaten er in gebruik zijn, hoe ingewikkelder het wordt om veilig online in te loggen. Vooral smartphones voegen extra complexiteit toe aan het authenticatieproces. Een oplossing hiervoor is browsergebaseerde authenticatie, waarmee inloggen mogelijk wordt zonder gedoe met extra apparaten zoals smartphones of hardwaretokens. Zorg ervoor dat de authenticatie voldoet aan de WCAG-normen en de PSD2-regelgeving voor online bankieren, zodat gebruikers eenvoudig en veilig kunnen inloggen. Daarnaast kan een Dynamic Virtual Keyboard (DVK) met ingebouwde vocalisatie een toegankelijke en veilige manier bieden voor visueel beperkte gebruikers om in te loggen.
     
  • Creëer meer bewustzijn onder werknemers
    Naast de technologische oplossingen is het belangrijk dat organisaties ook het bewustzijn binnen teams vergroten. Dit kan door gerichte trainingen over inclusiviteit en het stimuleren van een gebruikersgerichte aanpak. Ook regelmatig toegankelijkheidstests uitvoeren speelt een belangrijke rol om de toegankelijkheid van betaalsystemen te waarborgen. Door actief in te spelen op de betaalbehoeften van iedereen, zetten organisaties een belangrijke stap richting inclusiviteit.
  • Bereid je voor op eventuele wetswijzigingen zoals de toegankelijkheidswet (BFSG)
    Vanaf 2025 worden bedrijven in Duitsland al verplicht hun IT-systemen, zoals pinautomaten en online bankieren, toegankelijk te maken voor mensen met een beperking. Dit betekent dat iedereen er zonder moeite of hulp gebruik van moet kunnen maken. Bedrijven moeten actiever werken aan hun toegankelijkheid door praktische en veilige oplossingen te implementeren, zoals spraakherkenning, biometrische authenticatie en dynamische virtuele toetsenborden.

Veel huidige authenticatiemethoden zijn niet toegankelijk voor iedereen. Hoewel complexere authenticatieprocessen de veiligheid verhogen, vormen ze ook een groot probleem voor mensen met een beperking. Inclusiviteit in digitale betaalsystemen is niet langer een optie maar een noodzaak. Organisaties die het voortouw nemen, voldoen niet alleen aan de aankomende wetgeving, maar verbeteren de gebruikerservaring en bereiken bovendien een bredere markt.

Bron: Worldline