Op 14 juli 2016 presenteerden de ChristenUnie en de PVDA hun gezamenlijke wetsvoorstel om de voortdurende problematiek rondom zogenoemde incassocowboys een halt toe te roepen. In navolging van het onderzoek van de Autoriteit Consument en Markt (ACM) van november 2015 onderkennen zij dat er teveel consumenten geconfronteerd worden met onterechte vorderingen, onterechte kosten of op ontoelaatbare wijze onder druk worden gezet. Zij willen nu strengere eisen stellen aan incassobureaus, het toezicht verbeteren en meer sanctiemogelijkheden creëren.
De voornoemde consumentenervaringen plaatsen de incassobranche in een kwaad daglicht. De tendens werpt tevens de vraag op of u als ondernemer vorderingen kunt overdragen aan een incassobureau of credit management agency en het risico op reputatieschade beheersbaar kunt houden? Hoe kiest u de juiste partner? Dit artikel (geschreven door Lindorff) biedt u enkele handvatten.
Nederlandse Vereniging Van Incasso-Ondernemingen (NVI)
Om te voorkomen dat u in zee gaat met een partij wiens handelswijze uw reputatieschade kan toebrengen is het raadzaam om uw partner te allen tijde te selecteren op basis van de aanwezigheid van het Incasso Keurmerk certificaat van het NVI. Houders van het betreffende certificaat conformeren zich in hun handelswijze aan de criteria van het Incasso Keurmerk, waarop wordt toegezien door een onafhankelijk instituut. De criteria hebben onder meer betrekking op de benadering van de consument en de door te belasten incassokosten. Tevens geldt er een onafhankelijke geschillenregeling met betrekking tot de leden van het NVI. Meer informatie omtrent de gedragscode vindt u op de website van het NVI.
Compliance
Uw incassopartner dient zich te allen tijde aantoonbaar te conformeren aan wet- en regelgeving als de Wet Incassokosten (W.I.K) welke op 1 juli 2012 is geïntroduceerd en van kracht is. Tevens dient er zorgvuldig omgegaan te worden met persoonsgegevens, rekening houdend met de Wet Bescherming Persoonsgegevens (W.B.P.). Indien uw vorderingen financieel van aard zijn is het raadzaam te informeren naar de wijze waarop financieel risico beheersbaar gehouden wordt. Een voorbeeld hiervan is het ISAE3402 Type II rapport. Wilt u weten hoe Lindorff dit voor haar opdrachtgevers heeft ingericht? Neem dan contact met ons op.
Core business
Bij uw overweging van eventuele overdracht van uw incassozaken dient u niet voorbij te gaan aan het feit dat het incasseren an sich normaliter niet tot uw core business behoort. Stel uzelf de vraag: wat is de reden van het bestaan van de organisatie? Een ongepolijst traject bevat tevens het risico de klantrelatie en uw reputatie te schaden. Uitbesteding of verkoop aan een gespecialiseerde partij kan een oplossing bieden. Bespreek te allen tijde wat er met uw vorderingen gaat gebeuren. Een partij die op basis van real time data op een juiste wijze de juiste actie kan nemen op het juiste moment voegt waarde toe voor uw bedrijf. Laat u om die reden informeren over de technische mogelijkheden.
Contact Center
Realiseer u dat een medewerker van het contact center van uw potentiële partner tevens de vertegenwoordiger en stem is van uw bedrijf! Informeert u daarom altijd naar de tone of voice van de betreffende partij en stem uw wensen af. Kwaliteitsmonitoring, voortdurende training en adequaat klachtenmanagement zijn van significant belang in het waarborgen van een goede relatie met de consument. Vraag uzelf tevens af of er in het traject gekozen wordt voor een klantcentrale aanpak met oog op klantbehoud.
Maatschappelijk verantwoord ondernemen met onder meer een sociaal incassobeleid is een groeiend thema binnen de branche. Afhankelijk van de gewenste tone of voice en het afgesproken incassotraject kan reputatieschade voorkomen worden door te handelen vanuit sociaal oogpunt. Informeert u bijvoorbeeld naar de eventuele afspraken van uw partner met de Nederlandse Vereniging voor Volkskrediet (NVVK). Leden van het NVVK streven naar een ‘een sociaal alternatief om schulden te voorkomen, op te lossen of beheersbaar te maken’.
Referentie
Tot slot is het van groot belang dat u uw potentiële partner uitdaagt inzichtelijk te maken welke toegevoegde waarde zij kan leveren voor uw bedrijf. Vraag hierbij tevens naar haar track record in uw branche. Een goede referentie, historische- en realtime data vergroten de kans op een succesvol incassotraject met beperking van uw risico op reputatieschade.
Bron: www.creditexpo.nl