In mei ben ik samen met een collega naar het jaarlijkse congres van de NACM in de Verenigde Staten gereisd. Bestemming: Las Vegas! De plek waar schulden zijn uitgevonden, maar ook de plek waar volgens een spreker op dat congres zo'n 75% van alle cash aan dollars in omloop is! Wij denken in Nederland vaak dat we ons moeten optrekken aan onze grote westerse broer. In de VS loopt men naar de beleving van velen voor op ons Europeanen. Ik kan u echter na mijn intensieve deelname aan verschillende sessies vertellen dat wij het in Nederland nog lang niet zo gek doen. Vooral de professionaliteit van onze creditmanagementbranche is in mijn beleving inhoudelijk een stuk beter. Natuurlijk, in Amerika kan alles met een grote show mooi worden neergezet; daar kunnen we nog wel wat van leren. Maar inhoudelijk, vaktechnisch, cultureel en qua beleving lopen wij in Nederland mijlenver voor. Ter illustratie: het congres begon met een dubbelganger van de in Las Vegas woonachtige Cher (als je het over vergane glorie hebt…). Zij trok vervolgens een credit manager het podium op. Volledig in Amerikaans businesstenue: leren gaatjesschoenen, grijze sokken, korte bermuda en Hawai shirt (uit de broek).
Mijn eerste kennismaking met het niveau van credit management in de bakermat van krediet en schulden. De voorzitster van de NACM probeerde ons op Obama-achtige wijze te inspireren om deze week alle kennis goed tot ons te nemen in de speciale ‘nieuwe’ sessies… Ik kan u vertellen dat deze sessies niet het niveau hadden dat je verwacht als je net 24 uur onderweg bent geweest. Onze Amerikaanse collega’s krijgen studiepunten voor het volgen van ‘exchange’ sessies over: dso, overdue, hoe moet je vooral geen incassobureau gebruiken, negatieve elementen op de werkvloer, pluche wortels gooien als beloning, etc. Helaas kwamen mijn (hoge) verwachtingen niet uit. Wat ons wel heeft geïnspireerd, is de Credit Managers Index, hierover binnenkort meer. Maar vooral de mate waarin service wordt verleend, is geweldig. Behalve bij de douane op het vliegveld, waarvan ik u de details zal besparen. Maar verder wil iedereen, overal, je zo goed mogelijk van dienst zijn. Acteurs of niet, je voelt je klant en koning tegelijk. Daar wil ik aan werken, dat moet ons toch lukken. Voor de rest, beste credit managers van Nederland: wij doen voor niets onder en daar kunt u trots op zijn!
Bron: www.creditexpo.nl