De inzet van annabel door neckermann.com loont. Deze conclusie is getrokken na een pilot periode van zes maanden door het Nederlandse e-commerce bedrijf. Het aantal betalingen is gestegen, zonder dat dit ten koste is gegaan van de klantrelatie.
Vanaf mei tot en met oktober is dagelijks gebruik gemaakt van de diensten van Alphacomm door debiteuren via het annabel platform te informeren over hun achterstand. De specifieke kennis van neckermann.com over het debiteuren beheer traject, aangevuld met de communicatie expertise van alphacomm hebben geleid tot de definitie van een aantal specifieke inzetmomenten van het premium voice bericht via annabel.
Door in te zetten op het telefonisch herinneren van klanten aan een openstaande factuur is een duidelijke verbetering zichtbaar in het betaalgedrag van de klanten. Minder rekeningen worden vergeten, er wordt sneller betaald én er worden meer betalingsregelingen overeengekomen. Dit voorkomt natuurlijk kosten in het vervolgtraject, maar heeft ook als gevolg dat minder klanten van neckermann.com in de problemen komen. Yves Willems, Manager Financial Services van neckermann.com:
“De relatie met onze klant is heel belangrijk, ook wanneer een rekening niet wordt betaald. Het kan iedereen overkomen dat een rekening wordt vergeten. Met de service van Alphacomm herinneren we onze klanten op een vriendelijke en duidelijke manier aan die rekening. We hebben gedurende de pilot een verbetering van meer dan 12% gezien van het betaalgedrag ten opzichte van klanten die geen herinnering hebben ontvangen. Doordat we vroeg herinneren ontstaan minder snel kostbare achterstanden voor onze klanten.”
In een later stadium worden de consequenties van het uitblijven van betaling sterker benadrukt. De focus ligt dan meer op het in contact komen met de klant. Ook dan is de inzet van annabel effectief: meer betalingen, maar vooral ook het afsluiten van regelingen. De pilot krijgt dan ook een vervolg. Yves Willems zegt daarover:
“We zijn tevreden over de inzet van annabel en de begeleiding van Alphacomm en hebben daarom besloten de samenwerking voort te zetten. We zullen in de toekomst samen blijven werken om de communicatie met onze debiteuren nog verder te optimaliseren.” Vanuit Alphacomm wordt ook uitgekeken naar de voortzetting van de samenwerking. Operationeel manager Jeroen Verhoef: “de resultaten van de pilot bij neckermann.com geven aan hoe krachtig communicatie kan zijn, mits goed ingezet. Met het annabel platform bieden wij onze klanten de mogelijkheid om tegen lagere kosten dan een brief significant veel extra betalingen te genereren. Voice herinneringen zijn duidelijk effectief en perfect geschikt als aanvulling óf zelfs vervanging van brieven.”
Neckermann.com is een van de grootste ecommercebedrijven in de Benelux. De website neckermann.com biedt consumenten in de Benelux een ruim assortiment met meer dan 150.000 artikelen op het gebied van mode, wonen, slapen, elektro, huishoudapparatuur, beauty en sport&vrije tijd.
Alphacomm Outbound Solutions verstuurt jaarlijks meer dan 1,5 miljoen premium voice berichten en zorgt daarmee voor minder vergeten rekeningen en meer contact. Kijk op: www.ac-outbound.nl of bezoek de stand van Alphacomm op de 9e Credit Expo op donderdag 7 november 2013 in het NBC.
Bron: www.creditexpo.nl