Stichting Garantiefonds Reisgelden (SGR) heeft inmiddels nagenoeg alle reizigers, die een reis hadden geboekt bij de failliete Oad-bedrijven, gecompenseerd of hen de reissom geretourneerd.
SGR heeft, samen met de ANVR, grote inspanningen verricht, waardoor reizigers vrijwel geen schade hebben geleden en nu ook alles voor deze vakantiegangers is afgerond. Dat reizigers vóór het boeken van een reis er goed aan doen te checken of een reisorganisatie is aangesloten bij brancheorganisatie ANVR en garantiefonds SGR bewijst het faillissement van één van de grootste touroperators in Nederland nog maar eens. 7500 Vakantiegangers die al wereldwijd op reis waren en bijna 80.000 nog vertrekkende klanten zijn in zeer korte tijd opgevangen, omgeboekt, geannuleerd of hebben reeds betaalde reissommen retour ontvangen.
Frank Oostdam, voorzitter/directeur ANVR reageert: “Hier is echt een prestatie van formaat geleverd door zoveel mensen in korte tijd te helpen. Natuurlijk blijft het vervelend als je als reiziger wordt geconfronteerd met een faillissement, maar de vakantiegangers konden hun reis gewoon voortzetten door grote inspanningen van reisondernemingen met het ANVR-keurmerk en SGR of kregen hun reeds betaalde reissom terug.”
Het aantal bedrijven dat meegesleurd werd in het faillissement, nu een half jaar geleden, viel gelukkig mee. De verliezen bij touroperators liepen echter in de miljoenen door geboekte, maar niet betaalde reizen die waren geboekt via de reisbureaus van Oad. Het grootste verlies werd echter geleden door leveranciers in het buitenland.
Erik-Jan Reuver, directeur SGR: ”De netto schade voor SGR als gevolg van het faillissement bedraagt 17 miljoen euro. Maar Stichting Garantiefonds Reisgelden heeft in de loop der jaren haar fondsgelden goed beheerd, waardoor het vermogen nog ruimschoots voldoende is om de consument ook in de toekomst deze garantie te bieden.”
Bron: APS