De transparante en ondersteunende manier van werken zorgt voor tevreden klanten, nationaal en internationaal. De achterliggende gedachte: ‘Get your money back. And the customer.’
Alektum Incasso: in 1988 opgericht door de Zweedse familie Gustavsson is anno 2013 een toonaangevend incassobureau met kantoren in vijftien landen. “We gaan waar onze klanten ons nodig hebben”, verklaart Salesmanager Bart Kolman de succesvolle groei van het incassobedrijf. “Als onze klanten de ambitie hebben zich in een ander land te vestigen, dan ondersteunen wij ze ter plekke bij het gehele debiteurenproces, variërend van customer services en facturatie tot en met juridische incasso.”
Groei en kwaliteitsgarantie
Zo breidde het Zweedse bedrijf zich in 2006 uit naar Nederland en in 2008 naar onder meer Frankrijk, Tsjechië, Hongarije, Estland en Italië. De meest recente vestigingen zijn die in Slowakije en Spanje.
Met een nog steeds groeiende omzet van meer dan 45 miljoen euro, biedt Alektum werk aan ruim driehonderd werknemers. In Nederland is Alektum vooral actief op de business-to-consumer markt. Kolman: “Onze expertise ligt op het terrein van mailorder, e-commerce, publishing en banking. Daarbij gaat het vaak om grote aantallen consumentvorderingen.”
Dankzij een efficiënt incassosysteem, ontwikkeld met softwareleverancier Tieto, zijn alle vestigingen op elkaar aangesloten en is altijd en overal in Europa dezelfde hoge kwaliteit gegarandeerd. Alektum Incasso hanteert veelal het no-cure-no-pay-principe en is tevens een actief koper van incassodossiers.
Kleine bedragen, grote effecten
Ook Kolman hoort het vaak zeggen: de aanhoudende economische crisis zal de incassobureaus wel veel opdrachten bezorgen. “Dat er genoeg werk is in deze tijden, valt zeker niet te ontkennen”, reageert Kolman, “maar door de economisch slechte tijden is het ook lastiger om te incasseren, lastiger doordat debiteuren wel willen maar gewoonweg niet kunnen betalen. De toename in schuldhulpverlening is hierbij meer dan verontrustend te noemen. Desalniettemin wil Alektum oplossingen realiseren, waarbij alleen het eindresultaat telt. Oplossingen die zowel voor de debiteur als voor de klant acceptabel zijn. Dat maakt ons werk uitdagend.”
Persoonlijk en ondersteunend
De consument is de customer in de slogan van Alektum: ‘Get your money back. And the customer’. Kolman: “Onze filosofie is dat we de vordering volledig willen incasseren en waarbij we er alles aan doen om de klantrelatie ten behoeve van onze klanten te behouden. We kunnen helaas niet voorkomen dat mensen in financiële problemen raken, maar vanaf het moment dat ze van ons een incassobrief hebben ontvangen, adviseren we elke individuele debiteur zo goed mogelijk en proberen daarbij oplossingsgericht te denken en te handelen.”
Een goed voorbeeld van deze persoonlijke, ondersteunende benadering is de Plan & Pay-website van Alektum Incasso. Daarmee kan de consument/debiteur zijn of haar budget beheren en een betaalplan maken om de schuld af te lossen. “En als de schuld is afgelost, adviseren we aan onze klanten of het verstandig is opnieuw aan de betreffende persoon te leveren. Gelukkig is dat heel vaak het geval en heeft onze klant de customer back.”
Alektum Incasso is Gold Partner van de 9e Credit Expo op donderdag 7 november 2013 in het Nieuwegein Business Center. U vindt Alektum Incasso bij standnummer NB.25
Bron: www.creditexpo.nl