Wereldwijd maakt 71% van de corporate finance afdelingen gebruik van kunstmatige intelligentie (AI), zo blijkt uit het AI in Finance rapport van KPMG dat de ontwikkeling van AI in de financiële sector analyseert. Momenteel wordt AI in meer of mindere mate door 41% van de bedrijven gebruikt bij financiële rapportages. Naar verwachting stijgt dit binnen drie jaar naar 83%.
Nederland blijft achter bij koplopers China en de Verenigde Staten
Hoewel de adoptie van AI over de hele wereld bij corporate finance afdelingen in een rap tempo toeneemt, zijn er grote verschillen tussen regio’s. Noord-Amerika, Azië en Europa lopen duidelijk voorop als het gaat om AI-adoptie. In het Midden-Oosten, Afrika en Latijns-Amerika, regio’s die voornamelijk uit opkomende markten bestaan, is AI nog niet zo veelvoorkomend. In China en de Verenigde Staten gebruikt al meer dan 50% van de corporate finance afdelingen AI. Nederland blijft hierin nog iets achter, met 38%.
AI wordt voor verschillende doeleinden gebruikt, waaronder boekhouding, financiële planning en risicobeheer. Organisaties ervaren voordelen door de inzet van AI, zoals meer efficiëntie en nauwkeurigheid, minder menselijke fouten, snellere en betere datagedreven besluitvorming en kostenbesparing. Ook helpt AI organisaties om regelgeving beter na te leven.
Gebruik generatieve AI in de lift, adoptie is volgende stap
Leiders vanuit diverse sectoren, verantwoordelijk voor financiële en niet-financiële verslaggeving, hebben de voordelen van generatieve AI massaal ontdekt. Zo maakt 43% van de respondenten hier al gebruik van op meerdere vlakken of zijn de resultaten van de pilot aan het evalueren. Naar verwachting zal dit percentage de komende drie jaar oplopen naar 91%. Uit het onderzoek blijkt dat slechts enkele bedrijven niet van plan zijn om generatieve AI in te zetten.
Ook bij Nederlandse bedrijven wordt generatieve AI omarmd. Na de eerste golf van generatieve AI-adoptie bij 17% van de afdelingen en het starten van pilots bij 36% van de afdelingen in Nederland, staan bedrijven nu voor uitdagingen bij de verdere implementatie van generatieve AI. Uitdagingen zoals het verbeteren van de datakwaliteit en het bevorderen van een verandercultuur.
“In het Nederlandse bedrijfsleven is de pioniersfase voorbij, technisch is veel haalbaar en de focus verschuift naar volledige omarming en benutting van de voordelen van schaalbare adoptie.” zegt Aram Falticeanu, Head of Digital Assurance & Innovation bij KPMG. “Hoewel Nederland goede vooruitgang boekt met de adoptie van AI en pilots voor financiële verslaglegging, ligt de grootste uitdaging nu in het bevorderen van effectieve implementaties en bredere uitrol binnen organisaties.”
Nog niet over de streep
Hoewel het gebruik van AI in de diverse sectoren flink in de lift zit, is nog niet iedereen overtuigd of ervaren uitdagingen om schaalbare oplossingen te integreren en implementeren in de bedrijfsprocessen. Mogelijke kwetsbaarheden op het gebied van gegevensbeveiliging en privacy worden door 57% van de respondenten genoemd als de grootste belemmering bij de toepassing van AI. Andere obstakels zijn een gebrek aan de benodigde vaardigheden (53%), problemen met het verzamelen van consistente data (48%), hoge kosten (45%) en een gebrek aan transparantie van AI-modellen (40%).
Bron: KPMG