Agressieve en misleidende verkoop van energiecontracten komt weer vaker voor. Daarvoor waarschuwt de Autoriteit Consument & Markt (ACM) na een toename van meldingen nu de energiemarkt weer op gang komt. In de Tweede Kamer is de wens uitgesproken om harder tegen dit soort verkooppraktijken op te treden.

Telefonische verkopers zeggen bijvoorbeeld tegen consumenten dat hun huidige leverancier bijna failliet is en dat ze snel moeten overstappen, terwijl dat helemaal niet zo is. Ook worden volgens de ACM geregeld energiecontracten aangeboden die niet het beste aanbod zijn. De toezichthouder waarschuwt consumenten niet zomaar in te gaan op een ongevraagd aanbod voor een nieuw energiecontract. Zelf onderzoekt de ACM bedrijven waar veel meldingen over binnenkomen.

Behoefte aan strengere wet- en regelgeving

De Tweede Kamer heeft minister Micky Adriaansens (Economische Zaken) naar aanleiding van het bericht van de ACM opgeroepen om harder op te treden tegen agressieve en misleidende verkooppraktijken. Ook Vereniging Eigen Huis pleit al jaren voor strengere wet- en regelgeving. De aversie onder huiseigenaren tegen onaangekondigde verkoop per telefoon en aan de deur is groot. Maar liefst 96% vindt deze praktijk ronduit onprettig, dat blijkt uit onderzoek van de vereniging uit 2019. Strengere regels zijn hard nodig om de consument te beschermen. De minister heeft aangegeven dit te gaan onderzoeken.

Risico groter door hogere opzegboete

Net als de ACM krijgt ook Vereniging Eigen Huis voor het eerst in geruime tijd weer vragen van leden over telefonische werving voor energiecontracten. Volgens Jurgen Jansen, juridisch expert bij de vereniging, wordt het risico van zulke verkooppraktijken vanaf 1 juni extra groot. De opzegboete voor het opzeggen van een vast energiecontract verandert dan namelijk en zal vaak hoger uitpakken. “Sluit je dan een ongunstig contract af, dan kan het duur zijn om daar vanaf te komen. Hierdoor wordt het nog belangrijker om goed op te letten.”

Jansen raadt af om tijdens een telefonisch verkoopgesprek een energiecontract af te sluiten. “Het is belangrijk om je goed te informeren en verschillende aanbiedingen te vergelijken. Heb je een contract afgesloten waar je toch spijt van hebt? Weet dan dat je 14 dagen bedenktijd hebt waarin je het contract nog kunt ontbinden.”

Bron: VEH