De Autoriteit Consument & Markt (ACM) heeft 7 warmteleveranciers opgedragen voortaan transparante facturen te versturen naar hun klanten. Aanleiding was onderzoek van de ACM waaruit bleek dat de facturen van deze bedrijven niet aan de regels voldoen. Hierdoor konden klanten niet controleren of de rekeningen die zij kregen wel juist waren. Alle 7 bedrijven hebben hun facturen inmiddels aangepast. De ACM hoeft hierdoor niet handhavend op te treden.
De ACM is in 2020 begonnen met het onderzoek naar warmtefacturen omdat uit meldingen bleek dat verbruikers hun facturen soms onduidelijk vonden en niet begrepen waar zij voor betaalden. Warmtefacturen moeten transparant zijn en het moet voor de verbruiker eenvoudig te controleren zijn of de juiste kosten in rekening worden gebracht.
De ACM blijft de komende tijd controleren op de transparantie van warmtefacturen en roept consumenten op om een melding te doen bij ACM ConsuWijzer als zij vermoeden dat hun factuur niet aan de eisen voldoet. Op de website van ACM ConsuWijzer staat uitgelegd aan welke regels een warmtefactuur moet voldoen.
Bron: ACM