De Autoriteit Consument & Markt (ACM) start vandaag een voorlichtingscampagne om consumenten weerbaar te maken tegen oneerlijke praktijken in de incassobranche. Onder het motto ‘Incasso? Betaal, maar alleen als het klopt’ roepen ACM en de Autoriteit Financiële Markten (AFM) consumenten op in actie te komen tegen onterechte, onjuiste of agressieve incasso’s.
De ACM en AFM zijn tevens gestart met het toelichten en handhaven van de regels in de incassobranche. ACM heeft recent de eerste bedrijfsbezoeken afgelegd in haar onderzoek naar incassopraktijken. Henk Don, bestuurslid ACM: “Het is belangrijk dat consumenten in actie komen tegen onterechte vorderingen. Zo voorkomen zij schade voor zichzelf. En het helpt ook om oneerlijke incassopraktijken te stoppen. Daarop zijn ook de acties van de toezichthouders gericht. Tegelijk roep ik de incassobureaus en hun opdrachtgevers op hun verantwoordelijkheid te nemen.”
Wat is er aan de hand?
ACM heeft de incassosector onderzocht omdat consumenten veel problemen meldden bij ConsuWijzer en de schade voor het consumentenvertrouwen groot is. ACM heeft drie problemen vastgesteld bij commerciële incassobureaus en ondernemers die zelf incasseren. Zij overtreden de regels als zij:
- onterechte vorderingen innen. Het gaat dan bijvoorbeeld om rekeningen die niet verstuurd hadden mogen worden omdat de consument niet met de aankoop had ingestemd, zoals bij ongevraagde vervolgzendingen;
- te hoge invorderingskosten rekenen. Een incasseerder mag uitsluitend incassokosten en rente over de hoofdsom in rekening brengen. Hij mag geen andere kosten rekenen, zoals kantoor-, dossier- of administratiekosten. De incassokosten zijn aan een wettelijk maximum gebonden;
- ontoelaatbare druk uitoefenen op de consument. Dit is het geval als zij dreigen met maatregelen die zij niet mogen nemen, zoals inbeslagname van goederen of loon of een dagvaarding. Of als zij zich agressief gedragen.
Deze problemen komen regelmatig voor bij een brede groep incassobureaus. Daarbij gaat het relatief vaak om consumenten uit de lagere inkomensgroepen met meer schulden. Deze consumenten zijn extra kwetsbaar.
Consumentencampagne
ACM helpt consumenten in actie te komen door voorlichting en praktische hulpmiddelen aan te bieden op haar consumentenloket www.consuwijzer.nl . Daar vinden consumenten:
- informatie over de regels die gelden bij incassotrajecten;
- de Incassobrief Checker om na te gaan of de incassobrief klopt en wat ze kunnen doen als dat niet zo is;
- de Rekenhulp Incassokosten om uit te rekenen hoeveel incassokosten, rente en btw het incassobureau maximaal mag rekenen;
- voorbeeldbrieven waarmee zij zich kunnen verweren tegen oneerlijke incassopraktijken en links naar instanties die hen daarbij kunnen helpen.
ACM brengt de campagne onder de aandacht met de AFM en haar maatschappelijke partners zoals de NvvK (branchevereniging voor schuldhulpverlening), de Landelijke Organisatie Sociaal Raadslieden, het Juridisch Loket, de Consumentenbond, Wijzer in geldzaken, het Nibud en de Fraudehelpdesk. Ook zet ACM een kort online filmpje in.
ACM vraagt consumenten om oneerlijke incassopraktijken te blijven melden bij haar consumentenloket ConsuWijzer.nl. Ook (oud)medewerkers van incassobureaus kunnen zich bij ACM melden met informatie. Dit kan via het speciale formulier op de website ook anoniem.
Toelichten en handhaven regels door ACM en AFM
Voor een effectieve aanpak van de misleidende en agressieve werkwijze van incassobureaus hebben toezichthouders ACM en AFM hun krachten gebundeld. Dit heeft erin geresulteerd dat:
- ACM onlangs de eerste bedrijfsbezoeken bij incassobedrijven heeft afgelegd;
- AFM geldverstrekkers wijst op hun verantwoordelijkheid bij incassoproblemen;
- ACM opdrachtgevers met veel incasso’s heeft aangesproken op hun verantwoordelijkheid. Zij heeft hen gevraagd aan te geven hoe zij bewaken dat incassobureaus die namens hen incasseren zich aan de regels houden.
De reactie van het NVI op het rapport ACM kunt u hier lezen.