De Autoriteit Consument & Markt (ACM) waarschuwt consumenten voor het afsluiten van nieuwe vaste contracten met prijzen boven het prijsplafond. Omdat het prijsplafond op 1 januari 2024 ophoudt te bestaan betalen consumenten vanaf die datum weer gewoon de prijs die in hun energiecontract staat. Consumenten die hun vaste contract voortijdig opzeggen moeten daarvoor vaak een opzegvergoeding betalen.
De maximumprijzen van het prijsplafond (€0,40 per kWh voor elektriciteit en €1,45 per m3 voor gas) gelden nog tot 1 januari 2024. Uit de Monitor Consumentenmarkt Energie blijkt dat er nog 3 leveranciers zijn die nieuwe vaste contracten aanbieden met prijzen boven het prijsplafond. Het gaat om HEM (€0,70 of €0,91 voor elektriciteit en €2,19 of €2,67 voor gas, OM|nieuwe energie (€0,43 voor elektriciteit en €1,50 voor gas) en PrikEnergie (met alleen de prijs voor elektriciteit boven het prijsplafond, €0,44 per kWh). Klanten die nu een vast contact afsluiten bij deze leveranciers betalen vanaf 1 januari dus deze hogere contractprijs.
Uit de Monitor Consumentenmarkt Energie blijkt ook dat er voor consumenten ruime keuze is voor contracten met prijzen onder het prijsplafond. Consumenten die komende winter zekerheid willen over de hoogte van hun energierekening kunnen daarom kiezen voor een vast contract met prijzen onder het prijsplafond. Daarnaast worden er ook veel aantrekkelijk geprijsde variabele en dynamische energiecontracten aangeboden. De ACM raadt consumenten aan goed na te denken welk type contract het beste past bij de persoonlijke situatie.
Edwin van Houten, directeur Consumenten van de ACM: “Omdat het nieuwe stookseizoen weer voor de deur staat is dit een goed moment om te controleren of je energiecontract ‘winterklaar’ is. Het prijsplafond houdt midden in de winter op te bestaan, dus dat betekent dat consumenten dan weer gewoon de prijs van hun energiecontract moeten betalen. Omdat huishoudens in de winter meer gas en elektriciteit gebruiken kan dit al snel enkele tientjes tot honderden euro’s per maand schelen”.
Tips voor het kiezen van een nieuw contract
De ACM adviseert consumenten die een nieuw contract willen afsluiten het aanbod van verschillende leveranciers goed met elkaar te vergelijken. Een ongevraagd aanbod, bijvoorbeeld via de telefoon of van een verkoper aan de deur is eigenlijk nooit de beste keuze. Daarom waarschuwt de ACM consumenten alert te blijven en niet zomaar in te gaan op een ongevraagd aanbod van een leverancier. Tips voor het afsluiten van een nieuw energiecontract staan op ACM ConsuWijzer.
Toezicht ACM
De ACM houdt toezicht op energieleveranciers. De ACM controleert of leveranciers goed voorbereid zijn op de winter en dus op een betrouwbare manier gas en elektriciteit kunnen leveren aan consumenten. Als blijkt dat er risico’s zijn voor de financiële stabiliteit van een leverancier, moet het bedrijf met een herstelplan komen waarin dit zo snel mogelijk opgelost wordt. Als een bedrijf niet meer kan zorgen voor betrouwbare levering, kan de ACM de vergunning intrekken. Daarnaast treedt de ACM als dat nodig is op tegen misleidende werving en houdt de ACM toezicht op de hoogte van de tarieven. Energieleveranciers mogen volgens de wet geen onredelijke prijzen vragen. Een prijs kan hoog zijn, maar toch niet onredelijk. Een energieleverancier moet zijn eigen kosten voor de levering van energie kunnen betalen en mag daarbovenop iets extra overhouden. Dat extra mag niet teveel zijn. Als blijkt dat tarieven onredelijk zijn, neemt de ACM maatregelen.
Bron: ACM