De Autoriteit Consument & Markt (ACM) waarschuwt voor de agressieve werkwijze van de volgende incassobureaus:

 

  • Activa Finance / Activa Collectum
  • AMK Company
  • Be Clean
  • Co Jansen
  • Debt Pay
  • Unic Parts

 

Uit meldingen bij de ACM blijkt dat deze incassobureaus consumenten onder druk zetten om onterechte rekeningen te betalen. De ACM heeft vastgesteld dat de personen achter deze incassobureaus hun agressieve praktijken onder steeds wisselende bedrijfsnamen voortzetten. Daarom kiest de ACM ervoor om consumenten actief te waarschuwen voor al deze bedrijven. Edwin van Houten, directeur Consumenten van de ACM: “We willen dat incassobureaus met dit gedrag stoppen. Door nu te waarschuwen willen we voorkomen dat nog meer consumenten de dupe worden van deze kwalijke praktijken.”

 

Werkwijze agressieve incassobureaus

 

De werkwijze van al deze incassobureaus is dezelfde. Eerst worden consumenten telefonisch benaderd met een aanbod voor bijvoorbeeld de huur van een huisje, een goedkope reis of korting op producten. Vaak is er helemaal geen overeenkomst, bijvoorbeeld omdat consumenten hebben gezegd alleen informatie over de aanbieding te willen ontvangen en dus niet hebben ingestemd met het aanbod. Of consumenten hebben na het telefoongesprek niet schriftelijk ingestemd met het aanbod van het abonnement. Ook komt het voor dat consumenten nooit eerder zijn benaderd. Toch belt het incassobureau soms maanden of jaren later de consument omdat hij nog een rekening open heeft staan. Deze is inmiddels vaak opgelopen tot honderden euro’s. Consumenten worden herhaaldelijk gebeld en voelen zich zwaar onder druk gezet om te betalen, zonder dat het incassobureau ingaat op de mededeling van de consument dat de rekening onterecht is. De incassobureaus dreigen ook met bevoegdheden die ze niet hebben, zoals de inzet van deurwaarders of beslaglegging. De ACM ziet dit als een verboden agressieve handelspraktijk.

 

De zes incassobureaus waar de ACM in dit bericht voor waarschuwt incasseren onterechte rekeningen voor in elk geval de volgende bedrijven: All Great Dealz, Beste Korting, Beyond Beauty, BigMundo, Buy2fly, Center Wellness, Consumenten Collective, Daily Offer, Degroteprijzenpot, Euro Loterij, Euro Lotto, Euromillions, Happy Numbers, Kick Off Holland, OnlineLuck, Piccolo, Premium Card, Premium Kiosk, Pronea, Shop & Fly, Shoppendoejezo, Trip Abroad, Voordeelinkoop, en Voordelig winkelen.

 

De ACM heeft eerder ook meldingen ontvangen over de volgende incassobureaus die betrokken waren bij de incasso voor bovenstaande namen: Akret, Aktar Incasso, Business Collect, Direct Solutions, Mediation Agency, Pay Care, Prevent Interland, Provision Support en The Research.

 

Brede aanpak incasso

 

De ACM ziet een netwerk van personen en bedrijven dat erop uit is consumenten te duperen. Bedrijven worden snel opgericht, incasseren rekeningen en verdwijnen weer na enige tijd. Vervolgens bellen ze consumenten weer onder een nieuwe naam. Zo waarschuwde de ACM vorig jaar voor vergelijkbare praktijken van het incassobureau PayCare.

 

Het gaat om veel geld, in veel gevallen tot honderden euro’s per consument. Het vermoeden is dat de incassobureaus uit dit netwerk voor zo’n 6 miljoen euro hebben geprobeerd te innen. Om aan deze praktijken een einde te maken, werkt de ACM nauw samen met andere partijen, zoals de politie, het Openbaar Ministerie en de Consumentenbond. Vanwege het buitenlandse karakter van de handelspraktijken werkt de ACM ook samen met de Belgische en de Turkse consumententoezichthouder.

 

Tips voor consumenten:

 

  • Betaal de rekening niet, ook niet wanneer het incassobureau dreigt met hoge kosten, deurwaarders of andere maatregelen.
  • Controleer documenten of geluidsopnames met de informatie op ConsuWijzer.nl op rechtsgeldigheid; een overeenkomst is pas rechtsgeldig als u met het aanbod hebt ingestemd. Check bij ConsuWijzer  wanneer er sprake is van een geldige overeenkomst.
  • Hang de telefoon op wanneer het incassobureau u blijft lastig vallen. Negeer brieven of e-mails. Vaak houden ze na verloop van tijd vanzelf op.
  • Twijfelt u aan de juistheid van de rekening en moet u geld overmaken naar een buitenlands rekeningnummer, let dan extra goed op.
  • Meld onterechte incasso’s bij ConsuWijzer.
  • Doe aangifte bij de politie wanneer het incassobureau u bedreigt.
Zie ook

Bron: ACM

Gerelateerd nieuws:

Consumentenbond: “Verbied telemarketing en verplicht registratie incassobureaus