Consumenten die vorig jaar een reisvoucher voor een pakketreis hebben ontvangen, hebben na maximaal een jaar recht op hun geld terug. Of ze kunnen een nieuwe reis boeken met de voucher. De Autoriteit Consument & Markt (ACM) constateert dat de meeste grote reisaanbieders de noodzakelijke voorbereidingen hebben getroffen om consumenten actief en binnen de afgesproken termijn van een jaar de reissom terug te betalen. Daarnaast is de voucher gedekt door het garantiefonds waarbij de aanbieder van pakketreizen verplicht is aangesloten. Het garantiefonds betaalt het bedrag van de voucher uit als de reisaanbieder dat niet kan. Dit geeft zekerheid aan consumenten. De Autoriteit Consument & Markt (ACM) houdt hier toezicht op en komt in actie als reisorganisaties niet hun uiterste best doen om de consument terug te betalen.
Edwin van Houten, directeur Consumenten van de ACM: “Nu is het moment aangebroken dat consumenten van wie de voucher verloopt, kunnen kiezen voor een nieuwe reis of terugbetaling. Consumenten die geen nieuwe reis hebben geboekt met hun voucher, moeten hun geld terugkrijgen van de reisorganisatie. Is deze daartoe financieel niet in staat, dan staat het garantiefonds garant, zodat de consument niet de dupe wordt. Het is wel belangrijk dat de consument zich daar meteen na het verlopen van de voucher meldt.”
Voortvarende afwikkeling en duidelijke communicatie
Vanaf nu verloopt de geldigheid van de uitgegeven reisvouchers en moeten de aanbieders beginnen met terugbetalen. De ACM houdt de reisaanbieders hiervoor verantwoordelijk. Zo moeten zij consumenten wijzen op hun recht op terugbetaling, de termijn en de wijze van uitbetaling. De ACM constateert dat de meeste grote reisaanbieders de noodzakelijke voorbereidingen hebben getroffen om consumenten actief en binnen de afgesproken termijn van een jaar de reissom terug te betalen. De ACM blijft dit de komende periode nauwgezet volgen, onder andere aan de hand van signalen van consumenten bij ACM ConsuWijzer.
Garantiefonds
Vouchers die zijn verstrekt voor pakketreizen zijn verplicht gedekt door een garantiefonds, zoals de SGR. Reisorganisaties betalen na het verstrijken van een jaar het geld actief terug aan de consument of de consument heeft de voucher ingezet voor een nieuwe reis. Consumenten die het geld van de voucher niet na afloop van de termijn van een jaar terugkrijgen van hun reisaanbieder, moeten zich binnen twee maanden na die termijn melden bij het garantiefonds. Mocht de reisaanbieder de voucher vanwege financieel onvermogen niet kunnen terugbetalen, dan betaalt het garantiefonds de consument het verschuldigde bedrag terug.
Met ingang van 1 januari 2021 is de reisbranche gestopt met het uitgeven van vouchers voor nieuw geboekte pakketreizen. Dit betekent dat alle aanbieders van pakketreizen consumenten binnen 14 dagen hun geld moeten terugbetalen als de aanbieder de reis annuleert.
Bron: ACM
Gerelateerd: Lees meer over wat u kunt doen als uw voucher verloopt