Zo’n zeven procent van de Nederlandse gezinnen heeft problematische schulden en veertig procent kan een tegenvaller van 2000 euro niet oplossen. Zelfs in een welvarend land als Nederland valt er dus nog genoeg te halen op het vlak van financiële fitheid. En daar zet financieel dienstverlener Achmea zich graag voor in. Sinds deze zomer heeft Achmea zich, na eerder al Zilveren Kruis, aangesloten bij de Nederlandse Schuldhulproute (NSR).
Bianca Tetteroo, voorzitter Raad van Bestuur bij Achmea: “We weten dat financiële problemen in alle lagen van de bevolking voorkomen, maar meestal praten Nederlanders er liever niet over. Het is best wel een taboeonderwerp, terwijl iedereen met schulden te maken kan krijgen. Bijvoorbeeld door Covid-19, baanverlies of het overlijden van een dierbare. Om financiële problemen te verhelpen moet de drempel naar professionele schuldhulpverlening zo laag mogelijk zijn. Een initiatief als NSR ondersteunt hierbij om nog meer mensen te helpen om een eerste stap te zetten.”
Schulden voorkomen
Achmea is al jaren actief betrokken bij maatschappelijke initiatieven zoals SchuldenlabNL en de NSR. Deze initiatieven dragen bij aan het oplossen van bestaande schulden maar daarnaast ook het voorkomen van toekomstige schulden. Het doel is om echt het gesprek aan te gaan. Dat past bij Achmea die er vanuit haar coöperatieve waarden wil zijn voor haar klanten en de samenleving. Bianca vervolgt: “Achmea bedient als grote financiële dienstverlener de hele samenleving, van particulieren en ZZP’ers tot het MKB en grote bedrijven. We voeren veel verschillende producten op het gebied van vermogensopbouw – denk aan verzekeringen, hypotheken, sparen, beleggen en pensioenopbouw – die op verschillende momenten in een levensloop relevant worden. Dat wij deze mensen op al deze momenten bereiken met het thema financiële fitheid en helpen als het er écht toe doet, sluit naadloos aan bij onze missie.”
Zilveren Kruis is één van de initiatiefnemers van Geldfit geweest. De zorgpremie is voor veel huishoudens een van de grootste kostenposten. Achmea attendeert klanten die een tweede aanmaning ontvangen op mogelijke hulp zodat het laagdrempelig is. Dat is belangrijk, omdat schaamte een rol speelt bij het oplossen van financiële problemen. Daarnaast begeleidt Achmea haar klanten indien nodig ook telefonisch direct naar Geldfit toe. We doen dit ook voor particulieren met schadeverzekeringen die een betalingsregeling willen omdat de situatie dit vraagt.
Martin Suithoff, directeur NSR: “Achmea is de grootste verzekeraar van Nederland en bereikt veel huishoudens met mogelijke betalingsachterstanden en geldzorgen. Door samen met Achmea mensen eerder te bereiken en naar hulp te leiden, voorkomen we dat mensen grotere financiële problemen krijgen. Zilveren Kruis is een van de initiatiefnemers van Geldfit en zorgt al voor een grote impact. We zijn blij dat ook de andere onderdelen van Achmea zich nu hebben aangesloten bij de NSR.’‘
Geldfit Zakelijk
Jack Hommel, directeur Zakelijk Centraal Beheer (ook onderdeel van Achmea), is als aanjager nauw betrokken bij het initiatief Geldfit Zakelijk: ‘‘Tijdens de coronacrisis hebben heel wat ondernemers hun spaargeld moeten aanspreken. Veel mkb’ers en zzp’ers hadden het moeilijk. Dit ondanks de steun van de overheid. De drempel om hulp te vragen is groot. Ook bij ondernemers. Maar juist door zo vroeg mogelijk hulp te bieden, kan voorkomen worden dat de geldproblemen nog groter worden. Centraal Beheer draagt bij aan de ontwikkeling van ondernemend Nederland door risico nemen mogelijk te maken. Wij zijn er om ondernemers te helpen bij het inzichtelijk maken van de risico’s in hun onderneming, het voorkomen en het verzekeren waar nodig. Net als banken zien wij in een heel vroeg stadium wanneer een ondernemer in een lastige situatie verkeert. Daarom hebben we met een aantal partners de krachten gebundeld en is Achmea als aanjager nauw betrokken bij het initiatief Geldfit Zakelijk.’’
Bron: NSR