Tikkie is de eerste betaal app waarmee consumenten onderling via WhatsApp (terug)betaalverzoekjes kunnen sturen en werkt via het bekende betaalplatform iDEAL. Tikkie is een initiatief van ABN AMRO, maar is beschikbaar en bruikbaar voor klanten van alle Nederlandse banken met een betaalrekening.

Frank Verkerk, Chief Digital Officer ABN AMRO: ‘Hoe vaak gebeurt het niet dat je even een betaling voor iemand voorschiet, maar je toch moeite moet doen of je bezwaard voelt om dat geld vervolgens terug te vragen. Wij denken dat we met Tikkie hiervoor de oplossing hebben. Gemakkelijker en laagdrempeliger dan een WhatsApp bericht sturen met een iDEAL-betaalverzoekje wordt het volgens ons niet.’

Tikkie werkt heel eenvoudig. De verzoeker voert in Tikkie het bedrag in en selecteert vervolgens de persoon van wie hij het overgemaakt wil krijgen uit zijn WhatsApp contactenlijst. Tikkie maakt dan een linkje aan dat met een gewoon WhatsApp bericht verstuurd kan worden. De ontvanger van het bericht hoeft daar alleen maar op het linkje te klikken en wordt vanzelf naar de iDEAL betaalomgeving geleid om de betaling uit te voeren. Uniek aan Tikkie is bovendien dat het niet nodig is om eerst een nieuwe online bankrekening of aparte beurs aan te maken om betalingen op te kunnen ontvangen. Het geld wordt automatisch bijgeschreven op de bestaande betaalrekening van de ontvanger.

De Tikkie app is gratis te downloaden. Om betaalverzoeken te voldoen is het niet nodig om eerst de Tikkie app geïnstalleerd te hebben.

Bron: ABN AMRO