De betaalmethode iDEAL heeft ook in 2009 goed gepresteerd. Niet alleen het aantal iDEAL-betalingen is fors gestegen, ook de waardering van de consument voor het betaalmiddel blijft groeien. Steeds meer webwinkels bieden iDEAL als betaalmiddel aan.
Het aantal iDEAL-betalingen in 2009 is met circa 63% fors gestegen tot meer dan 45 miljoen, (2008: bijna 28 miljoen). De totale omzet met iDEAL bedroeg het afgelopen jaar bijna € 3,4 miljard. Dit is een groei van 62% ten opzichte van 2008. Toen werd er een omzet van € 2,1 miljard behaald. De waarde van een gemiddelde iDEAL-betaling lag in 2009 op € 74,69. Met deze resultaten is iDEAL het meest gebruikte online betaalmiddel.
Online shoppers blijven de betaalmogelijkheid van iDEAL waarderen. 44% van de online shoppers prefereert iDEAL boven elke andere betaalwijze. Online consumenten waarderen vooral het gemak; zij hoeven niet naar de winkel. De waardering blijkt ook uit het onderzoek: Top 100 Onmisbare merken van 2009, die werd samengesteld door het EURIB. Uit dit onderzoek komt naar voren dat van alle financiële merken Nederlanders iDEAL het minst graag willen missen.
Van de grote webwinkels accepteert inmiddels 88% iDEAL. Het is daarmee het meest geaccepteerde online betaalmiddel. Het aanbod van betaalmogelijkheden is – los van prijs en assortiment – één van de belangrijkste factoren in de keuze voor een webwinkel. 43% van de online kopers zegt zelfs van de aankoop af te zien als niet met (één van) de favoriete betaalwijze(n) kan worden afgerekend.
Sinds september 2009 is het voor klanten van Friesland Bank mogelijk om met iDEAL hun online aankopen te betalen. In oktober volgden ASN Bank en SNS Regio Bank. Met de aansluiting van deze drie banken komt het aantal consumenten dat met iDEAL kan betalen op ruim 12,5 miljoen. In 2010 zullen naar verwachting nog twee banken iDEAL gaan voeren.
Bron: Currence.nl