Nadat het aantal aanvragen van creditcards in Nederland de afgelopen twee jaar sterk was teruggelopen, lijkt dit weer terug te krabbelen tot het niveau van voor de wereldwijde corona-uitbraak. Door corona was de zoektrend met zo’n 30 tot 40 procent gedaald, maar nu de pandemie naar de achtergrond is verschoven herstelt dit weer grotendeels. In de tussentijd is het betaalgedrag van de consument wel sterk veranderd.

Creditcard ‘zomers’ product

In tegenstelling tot veel andere westerse landen, is Nederland niet een traditioneel creditcard-land. Waar ruim 70% van de Noren en Luxemburgers, en zelfs meer dan acht op de tien Canadezen betalingen kunnen doen met een eigen creditcard, bezit in Nederland ‘slechts’ 39% van de inwoners een kredietkaart.

De betaalpassen worden door Nederlanders vooral gebruikt voor betalingen in het buitenland, wat terug te zien is in de vraag. “Het hoogtepunt van het aantal creditcard-aanvragen ligt doorgaans vlak voor de zomervakantie.”, aldus een woordvoerder van vergelijkingswebsite Top10 Creditcard.nl. “In vergelijking met vorig jaar ligt de piek dit jaar zo’n 30% boven die van vorig jaar, maar nog wel een paar procent onder het niveau van vóór corona.”

Betaalgedrag veranderd

Creditcard-aanbieder ICS trekt vergelijkbare conclusies en ziet bovendien een verandering in het betaalgedrag van de consument. Zo werd 11% minder uitgegeven aan reizen en 17% minder aan eten en drinken, maar werd de creditcard juist vaker gebruikt voor het betalen van streamingdiensten (+41%), tweedehands producten (+144%) en vooral cryptomunten (+1580%).

Bron: Top10Creditcard.nl