Bijna 8 procent van de bedrijven die goederen en diensten aan de man brengen, verkochten die in 2019 geheel of gedeeltelijk door bemiddeling van een derde partij, via een zogeheten online platform. De platformverkopen zorgden voor ongeveer 1 procent van de omzet van de bedrijven in Nederland. De verkopen via eigen websites zijn veel hoger, ruim 8 procent van de omzet. Dit blijkt uit de nieuwe Monitor online platformen 2020 van het CBS.
Bedrijven verkopen hun producten en diensten in winkels, via hun eigen webshops en via online platformen. Online platformen zijn websites of apps die bemiddelen tussen afnemers en aanbieders van goederen, diensten of informatie. Bekende voorbeelden zijn Airbnb, Marktplaats en Werkspot. De meeste platformen hebben bedrijven als aanbieders, maar 20 procent van de platformen heeft alleen huishoudens (of zzp’ers) als aanbieders.
2 procent bedrijven verkoopt uitsluitend via online platform
In 2019 verkocht 7,9 procent van de bedrijven (mede) via een online platform. In 2016 was dit nog 4,6 procent. In 2019 verkocht 1,9 procent van de bedrijven zelfs uitsluitend via online platformen, dus zonder hiernaast een eigen website of app te gebruiken. Ook dit is meer dan in 2016 (1,3 procent). Het aandeel bedrijven dat in 2019 producten of diensten via een eigen website of app verkocht, is ruim twee keer zo groot als het deel dat verkoopt via een online platform, te weten 16,6 procent (12,6 procent in 2016).
Minder dan 1 procent van omzet uit onlineplatformverkoop
Hoewel een deel van de bedrijven ook verkocht via online platformen, was het deel van de omzet dat behaald werd met verkoop via deze platformen klein, nog geen 1 procent. De omzet uit de verkoop via een eigen website of app was vele malen groter (8,3 procent).
Handel en horeca verkochten vaakst via online platform
De verkoop via een online platform komt het meest voor in de horeca en in de groot- en detailhandel. In 2019 verkocht 16,2 procent van de horecabedrijven en 11,9 procent van de bedrijven in de handel via een online platform. De verkopen via de online platforms maken bij uitzondering meer dan 1 procent uit van de omzet. Dat percentage was alleen groter in de branches vervoer en opslag (2,5 procent) en de horeca (6,1 procent). Deze twee branches waren samen goed voor 38 procent van de omzet die via online platformen tot stand komt.
Verkoop vaak via één online platform
Driekwart van de bedrijven die via online platformen goederen en diensten verkochten, haalde meer dan de helft van de platformomzet uit de verkoop via één platform. In alle bedrijfstakken lag dit aandeel tussen 59 procent en 84 procent.
Bron: CBS