Efficiënt creditmanagement is cruciaal om kredietrisico’s te beperken en je cashflow te verbeteren. En toch hebben nog steeds veel bedrijven moeite met het optimaliseren van hun creditmanagement. Terwijl dit juist heel eenvoudig te managen is. Je order-to-cash proces optimaliseren kan namelijk simpelweg door je te focussen op 3 zaken: een grondige kredietanalyse, efficiënt debiteurenbeheer en een gestructureerd incassoproces. Hoe dat werkt? Wij geven je 7 manieren om je creditmanagement te verbeteren.

  1. Optimaliseer je klantcommunicatie 

Communicatie = key. Altijd. En als het gaat om succesvol creditmanagement al helemaal. Een goede relatie met je klanten is van essentieel belang voor succesvol creditmanagement. Door duidelijke betalingsvoorwaarden te communiceren en proactief contact te onderhouden met debiteuren, verklein je het risico op verlate betalingen. En daarmee wordt je cashflow zonder al te veel moeite verbeterd.

  1. Implementeer (of verbeter) geautomatiseerde processen

Misschien werk je al jaren met hetzelfde systeem en merk je dat er nog steeds vaak betalingen uitblijven? Of ben je juist op zoek naar één handig systeem om alle processen te automatiseren, zodat je order-to-cashproces slimmer wordt? Het implementeren van een creditmanagementsysteem is je oplossing. Eén plek waar jij alle informatie over debiteuren inziet, waar facturen opgemaakt- en verstuurd worden en waar je alles kan bijhouden omtrent incasso’s. Het bespaart tijd, kosten en heel veel gedoe.

  1. Stel realistische kredietvoorwaarden op om je creditmanagement te stabiliseren

Kredietvoorwaarden die realistisch zijn: wat bedoelen we ermee? Wanneer jij onderzoek doet naar de kredietwaardigheid van je klant, kan jij inschatten wat een klant kan betalen. Stroken jouw kredietvoorwaarden met de financiële situatie van je klant? Dan kan je het risico op wanbetaling verminderen. Zo calculeer je voor jezelf zekerheid in en geef je de klant het vertrouwen dat je met ze meedenkt, waardoor ze sneller zullen overgaan tot betaling.

  1. Voer grondige kredietanalyses uit en anticipeer op risico’s

Alvorens je in zee gaat met een klant is het altijd verstandig om een grondige kredietanalyse te doen om erachter te komen of jullie een match zijn voor elkaar. Ook dat kan wanneer je investeert in een systeem om je creditmanagement te optimaliseren. Wanneer je potentiële risico’s inventariseert, kan je hier op anticiperen en maatregelen nemen om deze te voorkomen.

  1. Verbeter je debiteurenbeheer

Het beheren van debiteuren en alles wat met ze te maken heeft, is een cruciaal onderdeel van creditmanagement. Verbeter je dit proces, dan heb je meer dan de helft van het werk al gedaan. Een gestructureerd proces voor het opmaken en verzenden van facturen- en betalingsherinneringen, het opvolgen van achterstallige betalingen en het vaststellen van passende acties bij wanbetaling is essentieel. Maar, vergeet niet om er een positieve communicatie op na te houden met je debiteuren. Dit alles kan je eenvoudig vormgeven binnen één overzichtelijk systeem.

  1. Investeer in een efficiënt systeem om je creditmanagement te optimaliseren

Het stroomlijnen van processen en het verbeteren van de efficiëntie in elk proces begint bij slimme creditmanagementsoftware. Door hierin te investeren, zorg je voor een consistente gegevensinvoer, eenvoudige rapportages en heldere inzichten. Daarnaast weet je na één klik hoe je facturen ervoor staan.

  1. Streef naar continue verbetering in je creditmanagement

Je eigen processen continu onder de loep houden: dán streef je naar een optimaal creditmanagement. Werp een blik op verworven data en analyseer deze. Wellicht levert het nieuwe inzichten op? Door hierop te anticiperen, kan je de toekomst tegemoet met minder risico’s en weet je zeker dat je op de goede weg zit.

Wil je meer advies over het verbeteren van je creditmanagement? Notify helpt je er graag bij.

Bron: Notifiy

Notifiy is partner van Credit Expo 2024, dat op donderdag 7 november in 1931 Congrescentrum in ‘s-Hertogenbosch zal plaatsvinden. Wilt u meer weten over Notify, neem dan contact op via de website. Wilt u persoonlijk kennismaken met Notify, breng dan een bezoek aan Credit Expo op 7 november 2024. U kunt u zich hier kosteloos registeren (mits u tot de doelgroep behoort).