Van het broze herstel van de economie is in het aantal faillissementen nog niets terug te zien. Het aantal bedrijven dat in het eerste kwartaal van 2010 gedwongen zijn deuren moest sluiten, ligt 5% hoger dan in dezelfde periode vorig jaar.
Gingen in de eerste drie maanden van 2009 1.689 bedrijven failliet, dit jaar lag dat aantal op 1.769. De transport- en de bouwsector werden veruit het hardst getroffen. Dat blijkt uit het aantal door rechters uitgesproken faillissementen.
De transportsector zag de grootste stijging van het aantal faillissementen. Het aantal steeg met 63% tot 112. In de bouw werden 274 ondernemers getroffen door een faillissement, een stijging van 30%. Volgens Sabine Besselink van Dun & Bradstreet wordt de bouw ‘vertraagd’ getroffen door de crisis. ‘Zij konden vorig jaar de langlopende projecten die ze nog in hun portefeuille hadden, afmaken.’ De transportsector, die het al jaren zwaar heeft, heeft volgens haar ‘niet langer de buffers om grote tegenslagen op te vangen’.
Opvallend is ook dat het aantal faillissementen in februari een lichte daling liet zien (-4%), terwijl het in maart weer fors steeg. In de derde maand van het jaar 2009 gingen 595 bedrijven failliet, dit jaar waren dat er met 686 15% meer. ‘Een exacte verklaring hebben we niet, maar het is in meer jaren zo dat maart een piek vertoont. Het laat in ieder geval zien dat bedrijven nog steeds op hun hoede moeten zijn.’
Niet alle sectoren zagen het aantal faillissementen toenemen. De industrie en de groothandel zagen respectievelijk 12% en 8% minder gedwongen sluitingen. ‘Dat kan erop duiden dat consumenten wat meer vertrouwen krijgen’, aldus Besselink.
Ook per regio waren er grote verschillen. Zo gingen in Zeeland 32% meer bedrijven failliet dan in het eerste kwartaal van 2009 en steeg het aantal in Zuid-Holland met 22%.
Een mogelijke verklaring is de concentratie van bouwbedrijven in Zuid-Holland. Flevoland en Drenthe deden het met respectievelijke dalingen van 16 en 12% het beste ten opzichte van een jaar eerder.
Bron: D&B