Vandaag heeft de 5 miljoenste Nederlander zijn MijnOverheid account geactiveerd. Oktober vorig jaar stond de teller nog op 1,8 miljoen. Deze groeispurt is met name te danken aan het feit dat mensen op de website van de Belastingdienst gevraagd werd hun Berichtenbox te activeren voordat ze belastingaangifte gingen doen.
Steeds meer overheidsorganisaties versturen hun post naast op papier ook digitaal via de Berichtenbox van MijnOverheid, zoals de Belastingdienst, de Sociale Verzekeringsbank, het UWV, de RDW en meer dan honderd gemeenten. Sinds vorig jaar stuurt de Belastingdienst sommige berichten over toeslagen zelfs alleen nog maar digitaal.
Inzicht in je gegevens
Naast toegang tot de Berichtenbox kan je op MijnOverheid ook zien welke persoonlijke gegevens bekend zijn bij de overheid. Bijvoorbeeld hoe je staat ingeschreven bij de gemeente, wat je inkomen is en wanneer de laatste APK-keuring voor de auto is geweest.
Berichtenbox app
In 2016 lanceert MijnOverheid de Berichtenbox app voor telefoon en tablet. Hiermee heb je alle berichten in je Berichtenbox altijd snel bij de hand. Zodra er nieuwe post is, ontvang je een melding op je telefoon of tablet, zodat je nooit een bericht mist.
Toegankelijke overheid voor iedereen
De overstap van papieren post naar digitale post is niet voor iedereen even gemakkelijk. De overheid probeert ook de mensen die niet over middelen voor digitale communicatie beschikken, of die niet digivaardig zijn, mee te nemen in die digitalisering of biedt een alternatieve manier. Dit kan op allerlei manieren. Zo kan je altijd iemand machtigen om je zaken digitaal te regelen door gebruik te maken van DigiD Machtigen.
Voor hulp bij het gebruik van digitale overheidsdiensten zijn er verschillende (lokale) mogelijkheden, zoals de spreekuren in bibliotheken. En voor mensen die zelf digivaardiger willen worden is het Digitaal Hulpplein in het leven geroepen, waarmee het voor mensen makkelijker wordt om een cursus op maat te vinden.
Bron: Rijksoverheid.nl