Ouders lossen gevolgen belgedrag op voor hun kinderen.
Twee vijfde van de jongeren overschrijdt wel eens de maandelijkse bundel van zijn of haar mobieltje. Dit blijkt uit het onderzoek Jongeren en telefoonkosten dat Stichting Weet Wat Je Besteedt (WWJB) samen met Vodafone heeft laten uitvoeren onder 1500 jongeren tussen 12 en 24 jaar.
Verder blijkt dat 49% van de risicogroep (jongeren die maandelijks of bijna maandelijks hun belbundel overschrijden) denkt goed met zijn of haar telefoonkosten om te gaan. Ze lijken zich niet bewust van het probleem. Het is voor het eerst dat er grootschalig onderzoek is uitgevoerd naar het gedrag van jongeren en hun telefoonkosten. WWJB pleit ervoor dat ouders niet meer direct bijspringen om de te hoge telefoonrekening te betalen, zodat jongeren ook daadwerkelijk van hun gedrag leren. Daarnaast is zij er voorstander van dat de telecomoperators hulpmiddelen bieden om jongeren nog eenvoudiger inzicht in hun belgedrag en controle over hun kosten te bieden. In het verlengde van het onderzoek organiseren WWJB en Vodafone co-creatiesessies om samen met jongeren dergelijke hulpmiddelen te ontwikkelen.
Ouders zijn probleemdempers
Uit kwalitatieve gesprekken met jongeren die maandelijks of bijna maandelijks hun bundel overschrijden, blijkt dat de ouders in de meeste gevallen bijspringen. De jongeren ervaren hierdoor geen geldproblemen door hoge telefoonkosten. Leeftijd speelt in de betaling van de telefoonkosten echter een belangrijke rol. In de jonge leeftijdsgroep (12 tot en met 17 jaar) zegt 76% dat ouders (deels) de telefoonrekening betalen, terwijl 84% van de oudere leeftijdsgroep (18 tot en met 24 jaar) zelf de rekening betaalt.
Geen urgentie, maar levensbehoefte
Jongeren hebben een onverzadigbare behoefte om met vrienden te communiceren. Het is een primaire levensbehoefte, waar ze alles voor over hebben. Dus ook financiële uitschieters of een preek van hun ouders. In de dagelijkse praktijk blijkt dat jongeren, door hun puberbrein, weinig urgentie voelen om hun belkostenprobleem aan te pakken. Een hoge telefoonrekening is vervelend, maar ook zo vergeten. Het schuldgevoel na confrontatie met de rekening (‘mini-stress-momentjes’), ebt snel weg. Marijke Vos, voorzitter van WWJB: “Wij willen niet op de stoel van de ouders zitten. Maar het zou wel verstandig zijn als ouders hun kinderen leren met vallen en opstaan de gevolgen van hun gedrag zelf op te lossen. Dat voorkomt dat het overschrijden van de belkosten als geaccepteerd gedrag wordt gezien door jongeren.”
Oproep aan operators
Marijke Vos: “Uit gesprekken met jongeren blijkt dat de meesten zichzelf niet in staat achten om hun belkosten te verminderen. Wat we zien is dat het tussentijds monitoren daarom zo gemakkelijk mogelijk gemaakt moet worden. Vandaar dat wij met de partijen in de telecomsector in gesprek willen gaan over mogelijke oplossingen. Om zo in co-creatie met jongeren hulpmiddelen te ontwikkelen die hen op een simpele en overzichtelijke manier inzicht geven in bel-en datagebruik.”
Grip op kosten houden
WWJB-partner Vodafone neemt al verschillende maatregelen om klanten grip te geven op hun telefoonkosten. Klaske de Jonge, directeur Corporate Affairs bij Vodafone Nederland: “Zoals met de My Vodafone-app, die laat zien hoe lang klanten een bepaalde dienst nog kunnen gebruiken met hun resterende tegoed. Of door sms’jes te sturen als klanten bijna of helemaal door hun maandbundel heen zijn. En met de gratis Safety Net-app bieden we ouders de mogelijkheid een hoge telefoonrekening bij hun kinderen te voorkomen, bijvoorbeeld door betaalde sms-diensten te blokkeren en het gebruik van mobiel internet te beperken. Door samen te werken met Stichting Weet Wat Je Besteedt willen we nog meer hulpmiddelen ontwikkelen om grip op de kosten te houden, door en voor jongeren.” Afgelopen jaar gingen Vodafone en de andere telecombedrijven in gesprek met staatssecretaris Klijnsma van Sociale Zaken en Werkgelegenheid om toe te lichten wat zij doen om (problematische) telecomschulden te voorkomen.
Het onderzoek Jongeren en telefoonkosten is uitgevoerd door YoungWorks en mede mogelijk gemaakt door Vodafone. Het is te downloaden op www.wwjb.org.
Bron: APS